Foto's van Siedlarski
Polenforum.nl  - Nieuws - links - Polen forum en informatie over Polen

Welcome, Guest. Please Login or Register
Polen Forum.nl Polen Forum.nl 

middeneuropa.nl Poolse Steden

Copyright 2004 - 2010 All Rights Reserved Polenforum.nl

All photos and texts on this website are copyrighted.
Unauthorized use without permission of the Author or Administrator, will be punished by international law

Home Databank In Memoriam Pajacyk.pl Poleninfo.net Polen Links Poolse webcams Reglement HelpSearch Sitemap LoginRegister  

Pages: 1 2 3 ... 6
Send Topic Print Start new topic
Polen: Informatie Justitie/Gevangenis (Read 12421 times)
Niels
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt
voor Polen!

Polen: Informatie Justitie/Gevangenis
11.10.2007 at 00:46:05

Zoals sommigen hier misschien wel gelezen hebben is begin deze maand Hörchner uit St.-Michielsgestel uitgeleverd aan Polen na een lang gevecht met Justitie hier in Nederland, voor achtergronden zie :

Zaterdag 4 augustus 2007 - Keer op keer blijkt justitie een slechte verliezer te zijn. Op boterzachte verdenkingen heeft het Openbaar Ministerie confectiefabrikant Robert Hörchner destijds aangeklaagd voor deelname aan een xtc-bende waaraan hij bewijsbaar part noch deel had.
http://www.brabantsdagblad.nl/uwmening/opinie/article1720450.ece

Dinsdag 2 oktober 2007 - Robert Hörchner uit Sint-Michielsgestel heeft zich gisterochtend gemeld op de rechtbank in Amsterdam om overgeleverd te worden aan Polen. Aansluitend is hij naar een huis van bewaring gebracht waar de Poolse autoriteiten hem zelf moeten komen ophalen.
http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article1956343.ece

Sinds zijn uitlevering weten zijn vrouw Annelies, en zijn kinderen, niet waar hij nu precies zit in Polen, en via websites worden ze niet veel wijzer om aan contact informatie te komen, gezien zij geen Pools kunnen lezen. Het verzoek kwam van Justitie in Bydgoszczy (Bromberg).

Is hier iemand die Pools leest en bereid is om op internet op te zoeken waar men contact informatie kan vinden van Justitie in Bydgoszczy en/of de gevangenis aldaar ?

Iedere vorm van hulp wordt heel erg op prijs gesteld.

Mvg,
Niels
Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Re: Polen: Informatie Justitie/Gevangenis
Reply #1 - 11.10.2007 at 11:51:38

Beste Niels,

Welkom op Polenforum.nl, misschien wel om deze tragische reden dat je ons gevonden hebt.

We volgen de problemen van Robert en Annelies al een tijdje en in de nieuwssectie is er voldoende over te lezen, inclusief de commentaren van de forumleden.

Ik heb de site van Bydgoszcz voor je gevonden en wel het Engelstalige gedeelte, je krijgt de pagna waar je direct het adres van de burgemeester in Bydgoszcz ziet.

http://www.bydgoszcz.eu/miasto/urzad_samorzad/

Schrijf deze man, of laat anders Annelies een brief schrijven ondertussen zullen wij verder zoeken wat er nog meer te bereiken is.

Op de site staat ook nog andere Engelstalige informatie.

Heel veel sterkte
Pieszyce

PS, ik heb je post even naar deze sectie verplaatst omdat hier meer gelezen wordt.
Back to top

Directe verbinding met 1017 Poolse steden? poolsesteden.nl Steden informatie
Poolse Taal leren? Druk op de  button
Hét Polen forum van Nederland, het enige échte Polenforum waar iedereen zich in de familie opgenomen voelt.
WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #2 - 11.10.2007 at 12:10:10

Ik zie net dat de gemeente Eindhoven met Bydgoszcz samenwerkt, misschien is het een idee om via een medewerker van die gemeente een verzoek aan Polen te laten doen, brengt altijd wat meer gewicht in de schaal.
http://www.bydgoszcz.eu/miasto/wspolpraca_z_zagranica/miasta_zaprzyjaznione.aspx...

Onderstaand het adres van de gevangenis.

Zakład karny
OISW Bydgoszcz
ul.Rynek 8
Bydgoszcz

Directeur: ppłk.SW, mgr Grzegorz Chojnacki

Postcode heb ik niet kunnen vinden, wel een telefoonnummer.
0048 52 3467090

Niels, wees echter wijs en probeer een hooggeplaatst persoon te vinden welke jullie wil helpen en desnoods de brief ondertekend, Polen hebben maling aan de kleine mens. Probeer echt of de gemeente Eindhoven wil helpen of anders een ander hooggeplaatst iemand.

Niels,

Ik heb nog even verder zitten zoeken maar kan niets verder vinden, wel is vreemd dat Rynek niet bestaat, wel Nowy Rynek en nog een paar, dus ik denk dat eerst schrijven naar de burgemeester van Bydgoszcz de eerste en beste optie moet zijn. Wink
Back to top
« Last Edit: 11.10.2007 at 15:39:49 by Pieszyce »  

Hét Polen forum van Nederland, het enige échte Polenforum waar iedereen zich in de familie opgenomen voelt.
WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #3 - 11.10.2007 at 15:48:52

Niels

Dit adres en telefoonnummers haal ik net van de officiele overkoepelende overheids org. af. Denk dat deze de enige juiste is. Het eerste adres kwam van pl.wikipedia.org/wiki/Zakład_Karny_Bydgoszcz-Fordonen ik weet niet hoe oud dat is en of het bijgewerkt is.

Zakład karny OISW Bydgoszcz

ul.  Wały Jagiellońskie 4

85-128 Bydgoszcz

tel./fax.:  052 585 52 52 / 052 582 97 27
e-mail:  oisw_bydgoszcz@sw.gov.pl
Back to top

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Dre
Senior Lid

voor Polen!

Reply #4 - 11.10.2007 at 16:17:48

Niels,

Kan de  Nederlandse Ambassade in Polen ook niets doen, in Polen

Dre
Back to top

IP Logged

Inanna
Nieuw lid
*

voor Polen!

Reply #5 - 12.10.2007 at 12:30:53

Admin, ten eerste hartelijk bedankt voor de hulp. Ik ben ook maar lid geworden, dat is wel zo handig. Daarnet heb ik die band tussen Bydgoszcz en Eindhoven gecheckt, maar dat blijkt helaas niet waar. Die website van Bydgoszcz beweert dat wel, maar Eindhoven weet nergens van. Ik had de juiste afdeling aan de telefoon en ik heb het daarna gecheckt bij www.stedenbanden.nl

Er is geen enkele stad in Nederland die een band heeft met Bydgoszcz. Helaas...

Nogmaals voor iedereen die helpen wil:

"Daarom vraag ik u vriendelijk aan Roberts verdediging bij te willen dragen door een bedrag over te maken op bankrekeningnr. 1244.40.207 t.n.v. R. Horchner te St. Michielsgestel. Wij zullen er op onze website http://www.roberthörchner.nl te zijner tijd verantwoording voor afleggen."
Annelies

En ze weet nog steeds niet waar Robert is... Cry
Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #6 - 12.10.2007 at 14:38:22

Hai Inanna,

Welkom op Polenforum.nl, waar men veel informatie over Polen kan vinden.
Wel hoop ik dat je ook nog interesse blijft hebben als Robert weer vrij is, kan alleen maar goed zijn om weer eens een ander land te leren kennen, niet alle Polen zijn namelijk slecht.

Polen is een prachtig en gastvrij land en dat er een paar vervelende mensen zitten welke op dit moment iedereen het leven zuur maken, kan en mag men niet geheel Polen aanrekenen.

Kan de advocaat van Robert niet Rechtstreeks naar Bydgoszcz bellen? Daar ze een Engelstalig gedeelte hebben, moeten er ook mensen op het gemeentehuis zijn welke de Engelse taal machtig zijn, immers als je een Engelstalig gedeelte hebt, kunnen er ook Engelse vragen komen.

Jammer dat die informatie niet klopt en als Endhoven zichzelf wil beschermen, zou ik maar snel eens van gemeente naar gemeente schrijven dat er iets niet klopt. Is namelijk misbruik van informatieverschaffing.

Persoonlijk kan ik zeer weinig doen, want ik ben maar een zeer klein radertje in het geheel.
Is er geen TV zender of krant welke daar in wil springen?

Met vriendelijke groet
Pieszyce
Back to top

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Inanna
Nieuw lid
*

voor Polen!

Reply #7 - 12.10.2007 at 16:40:32

Pieszyce, hartelijk bedankt en het adres van de gevangenis blijkt te kloppen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het nu ook verstrekt. En dat na meer dan een week!

In elk geval weet Annelies nu waar Robert zit.
Dank voor de rest van de informatie ook. Ik zal hem doorspelen...
Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #8 - 12.10.2007 at 16:45:05

Inanna,

Graag gedaan.  Wink

Zo zie je maar dat wij sneller werken dan BuZa.

Hou ons op de hoogte, misschien is hulp nog eens nodig.  Wink

Mvg
Pieszyce
Back to top

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Inanna
Nieuw lid
*

voor Polen!

Reply #9 - 12.10.2007 at 18:16:01

Beste Pieszyce,

Ik ben wat gaan Googlen in het Pools, want ik wil graag meer weten over die gevangenis.
Ik heb nu het volgende gevonden:

Wikipedia over deze gevangenis:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zak%C5%82ad_Karny_Bydgoszcz-Fordon

Is dit een priester, die werkt in de gevangenis?
ppłk.SW, mgr Grzegorz Chojnacki

http://www.sw.gov.pl/index.php/jednostki/2/231

052 346 70 90
052 347 20 32  e-mail:  zk_bydgoszcz_fordon@sw.gov.pl

Het vorige nummer was: 052 585 52 52 Dit telefoonnummer is dus anders...

Wat is de functie van deze heren?

Kierownictwo Jednostki:
ppłk mgr Grzegorz Chojnacki
Dyrektor Zakładu Karnego w Bydgoszczy-Fordonie
ppłk mgr Grzegorz Breitenbach
Z-ca Dyrektora Zakładu Karnego w Bydgoszczy-Fordonie
mjr mgr Andrzej Lemański

En wat staat hier?

Przeznaczenie:
Zakład Karny w Bydgoszczy-Fordonie jest jednostką penitencjarną typu zamkniętego  przeznaczoną dla mężczyzn:
- odbywających karę po raz pierwszy;
z oddziałami:
- dla tymczasowo aresztowanych;                                                                                         - dla młodocianych w zakładzie typu zamkniętego;
- odbywających karę po raz pierwszy w zakładzie typu półotwartego;
- młodocianych odbywających karę w zakładzie typu półotwartego;
- dla osadzonych niewidomych odbywających karę w systemie terapeutycznym.
Ustalona pojemność jednostki wynosi 605 miejsc.  Opiekę medyczną zapewnia osadzonym ambulatorium zatrudniające lekarzy oraz średni personel medyczny. Izby chorych mogą pomieścić 5 pacjentów.
W ramach struktury organizacyjnej Zakładu Karnego w Bydgoszczy – Fordonie funkcjonują następujące działy: ochrony, penitencjarny, ewidencji, kwatermistrzowski, finansowy, kadr, organizacyjno prawny, łączności i informatyki oraz służba zdrowia.
Zakład Karny w Bydgoszczy-Fordonie jest położony w starej części dzielnicy Fordon.
W skład kompleksu więziennego, dobrze widocznego przez wjeżdżających do Bydgoszczy od strony Torunia przez most na Wiśle, wchodzą trzy budynki mieszkalne dla osadzonych i dwa budynki administracyjne.
Prowadzone oddziaływania resocjalizacyjne względem osób pozbawionych wolności są wspierane poprzez realizację następujących programów:
- program z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przy udziale Bydgoskiego Ośrodka Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- program dla osadzonych posiadających zainteresowania plastyczne – „Sztaluga” przy udziale wolontariuszy – artystów amatorów i plastyków zawodowych;
- program „Grupa psychoprofilaktyczna dla osadzonych mających w swoim doświadczeniu życiowym kontakt ze środkami odurzającymi” - przy udziale Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii;
- warsztaty aktywnego poszukiwania pracy przy udziale Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Bydgoszczy;
- „Warsztaty uzdrawiającego oddechu” przy udziale Stowarzyszenia „Sztuka Życia”;
- program „Życie bez papierosa” przy udziale Wojewódzkiej Poradni Odwykowej w Bydgoszczy;
- program z zakresu kultury fizycznej i sportu;
- program „Praca dla innych”.
W trakcie odbywania kary pozbawienia wolności osadzeni mogą korzystać z 10 świetlic, biblioteki oraz pracowni plastycznej.
Place spacerowe umożliwiają grę w siatkówkę, koszykówkę oraz piłkę nożną. Na terenie zakładu znajdują się również dwie sale ćwiczeń fizycznych umieszczone wewnątrz budynków oraz dwie w wydzielonych częściach placów spacerowych.
Skazani odbywający karę w Zakładzie Karnym w Bydgoszczy – Fordonie pracują poza terenem jednostki, w zależności od zapotrzebowania, na rzecz instytucji publicznych takich jak: Dom Pomocy Społecznej „Promień Życia”, Dom Pomocy Społecznej „Słoneczko”, Szpital Dziecięcy w Bydgoszczy,Urząd Miasta w Bydgoszczy, Zarząd Dróg Miejskich w Bydgoszczy.
Pawilon  I i II to zmodernizowane budynki pamiętające czasy zaboru pruskiego (więcej o bogatej historii więzienia – patrz zakładka „informacje”), natomiast budynek mieszkalny nr III powstał po zlikwidowanym w 1999 roku przywięziennym Przedsiębiorstwie Przemysłu Odzieżowego.  Przez okres ponad czterech lat stał niewykorzystany. W październiku 2003 roku zapadła decyzja o rozpoczęciu inwestycji polegającej na adaptacji obiektu na pawilon mieszkalny przeznaczony dla skazanych. Pieniądze na ten cel pochodziły z budżetu SW. Koszt inwestycji został oszacowany na 4,5 mln. złotych, co przy powstaniu 240 miejsc dla osadzonych, daje koszt uzyskania jednego miejsca na 18750 złotych. Podczas budowy, zatrudnienie znalazło  około 25 skazanych. Budynek jest skromny ale optymalnie zabezpieczony w urządzenia techniczne najnowszej generacji.Nowo powstały budynek mieszkalny to cztery kondygnacje, w których mieszczą się  cztery oddziały dla skazanych odbywających karę po raz pierwszy i skazanych młodocianych, w tym  nowocześnie wyposażone cele przeznaczone dla skazanych wymagających osadzenia w wyznaczonym oddziale lub celi aresztu śledczego lub zakładu karnego typu zamkniętego, w warunkach zapewniających wzmożoną ochronę społeczeństwa i bezpieczeństwo aresztu śledczego lub zakładu.  
Oddanie do użytku nowego budynku mieszkalnego, wiąże się także z poprawą warunków służby i pozwoliło na pozyskanie kilkudziesięciu nowych miejsc pracy dla mieszkańców miasta.

tekst: Wojciech Wilk, Marcin Klimczyk
ostatnia aktualizacja: Krzysztof Bijak 05.10.2007 12:51

In elk geval is het recent bijgewerkt!
--------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------
Zou jij of iemand anders dat kunnen vertalen of samenvatten in het Nederlands?

Er is geen vliegende haast bij, nu we het adres van Robert weten. Maar alle informatie zal welkom zijn bij Annelies en de Tweeling.

Bij voorbaat mijn dank!!
Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #10 - 12.10.2007 at 18:44:00

Inanna,

Nee dat is geen priester eerder het tegendeel.  Grin  Grin

Dat is luitenant Kolonel SW, Magister Grzegorz Cojnacki. Wat het SW betekend, kan ik niet vinden omdat ik niet zo met al die titels op de hoogte ben.

Kierownictwo Jednostki:   Individuele leiding

ppłk mgr Grzegorz Chojnacki
Dyrektor Zakładu Karnego w Bydgoszczy-Fordonie
The manager of penal institution in Bydgoszcz-Fordonie
De directeur van de strafinrichting in Bydgoszcz-Fordonie

ppłk mgr Grzegorz Breitenbach
Z-ca the manager of penal institution in Bydgoszcz-Fordonie
Vice directeur van de strafinrichting in Bydgoszcz-Fordonie

mjr mgr Andrzej Lemański
Z-ca the manager of penal institution in Bydgoszcz-Fordonie
Vice directeur van de strafinrichting in Bydgoszcz-Fordonie

Ppłk = luitenant Kolonel.
Mgr = Magister zoiets als bij ons Doctorandus
Mjr   =  ???????
SW   =  ???????

Przeznaczenie:
Geschikt:

Zakład Karny w Bydgoszczy-Fordonie jest jednostką penitencjarną typu zamkniętego  przeznaczoną dla mężczyzn:
De straf instelling in Bydgoszcz-Fordonie is een strafinrichting van het individueel gesloten type toegewezen voor mannen:
- odbywających karę po raz pierwszy;
- voor het eerst dragend straf; ( voor wanneer iemand voor het eerst gestraft wordt)
z oddziałami:
met de detachementen:
- dla tymczasowo aresztowanych;          
- voor tijdelijk gearresteerd; ( Het zogehete voorarrest)
- dla młodocianych w zakładzie typu zamkniętego;
- voor de jongere in de instelling van gesloten type; ( Jeugddetentie in gesloten type)
- odbywających karę po raz pierwszy w zakładzie typu półotwartego;
- voor het eerst dragend straf in de instelling van het half-open type;
- młodocianych odbywających karę w zakładzie typu półotwartego;
- jeugd dragend de straf in de instelling van half-open type; ( half open, vaak voor licht gestraften)
- dla osadzonych niewidomych odbywających karę w systemie terapeutycznym.
- voor vastgestelde blinde plaatsvindende straf in therapeutisch systeem. ( naar mijn mening straf met TBS)

De rest duurt even langer want dat is een lap tekst van hier tot Tokio  Wink
Back to top
« Last Edit: 12.10.2007 at 19:18:15 by Pieszyce »  

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #11 - 12.10.2007 at 19:48:15

Ustalona pojemność jednostki wynosi 605 miejsc.  Opiekę medyczną zapewnia osadzonym ambulatorium zatrudniające lekarzy oraz średni personel medyczny. Izby chorych mogą pomieścić 5 pacjentów.
W ramach struktury organizacyjnej Zakładu Karnego w Bydgoszczy – Fordonie funkcjonują następujące działy: ochrony, penitencjarny, ewidencji, kwatermistrzowski, finansowy, kadr, organizacyjno prawny, łączności i informatyki oraz służba zdrowia.

De gevestigde capaciteit van de individu bevat 605 plaatsen. De medische behandeling verzekert poliklinisch werkende artsen en het doorsnee medische personeel. Er ziekenruimten welke 5 patiënten kunnen bevatten.
In het kader van organisatorische structuur van de strafinstelling in inrichting Bydgoszcz - Fordonie functioneren de afdelingen: bescherming, strafinrichting, verslag, kwartiermakers, financiën, film kader, wettelijke organisatie, eenheid en informatiewetenschap en gezondheidszorg.

Zakład Karny w Bydgoszczy-Fordonie jest położony w starej części dzielnicy Fordon.
W skład kompleksu więziennego, dobrze widocznego przez wjeżdżających do Bydgoszczy od strony Torunia przez most na Wiśle, wchodzą trzy budynki mieszkalne dla osadzonych i dwa budynki administracyjne.  

De straf instelling in Bydgoszcz-Fordonie is gesitueerd in het oude deel van het district Fordon.
In de samenstelling van gevangenisgroep, goed zichtbaar door in de richting te rijden van Bydgoszcz van de kant van Torun over de brug op Wiśla, drie woninggebouwen in een reeks en twee administratieve gebouwen.

rest volgt  Wink
Back to top

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #12 - 12.10.2007 at 23:04:39

Prowadzone oddziaływania resocjalizacyjne względem osób pozbawionych wolności są wspierane poprzez realizację następujących programów:
Geleide invloed resocialisatie met betrekking tot mensen verstoken van vrijheid staan zij onder ondersteuning door de tot stand brenging van de voorkomende programma's:
- program z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przy udziale Bydgoskiego Ośrodka Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- programma uiteenlopend van profylaxe en het oplossen van het probleem van alcoholisme  met de participatie van een centrum in Bydgoszcz voor het oplossen van alcoholproblemen;
- program dla osadzonych posiadających zainteresowania plastyczne – „Sztaluga” przy udziale wolontariuszy – artystów amatorów i plastyków zawodowych;
- programma voor de reeks bezittende artistieke interesse – “schildersezel” met de participatie van vrijwilligers - de amateur kunstenaars en van professionele beeldende kunstenaars;
- program „Grupa psychoprofilaktyczna dla osadzonych mających w swoim doświadczeniu życiowym kontakt ze środkami odurzającymi” - przy udziale Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii;
- programma „groep psychoprofilaktyczna voor gevangenen die in essentieel ervaringscontact heeft met bedwelmende middelen“ - met de participatie van het Pools bedrijf voor drugcontrole;
- warsztaty aktywnego poszukiwania pracy przy udziale Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Bydgoszczy;
- werkplaatsen voor een actief onderzoek naar werk met de participatie van het centrum van informatie en planning voor professionele carrières in Bydgoszcz;
- „Warsztaty uzdrawiającego oddechu” przy udziale Stowarzyszenia „Sztuka Życia”;
- “Werkplaats voor versterking van de ademhaling” met de participatie van de vereniging “Levens Kunst”;
- program „Życie bez papierosa” przy udziale Wojewódzkiej Poradni Odwykowej w Bydgoszczy;
- programma “leven zonder sigaretten” met de participatie van het provinciale consultatiebureau voor ontwenning in Bydgoszcz;
- program z zakresu kultury fizycznej i sportu;
- programma scala van fysieke cultuur en atletiek;
- program „Praca dla innych”.
- het programma “werken voor anderen”;

W trakcie odbywania kary pozbawienia wolności osadzeni mogą korzystać z 10 świetlic, biblioteki oraz pracowni plastycznej.  
In de loop van het uitzitten van de straf en de ontbering van vrijheid kunnen 10 rustdagen vastgesteld worden om van de bibliotheken en van de artistieke studio te profiteren

Place spacerowe umożliwiają grę w siatkówkę, koszykówkę oraz piłkę nożną. Na terenie zakładu znajdują się również dwie sale ćwiczeń fizycznych umieszczone wewnątrz budynków oraz dwie w wydzielonych częściach placów spacerowych.
Op de wandel plaats, kan  men volleybal, basketbal en voetbal spelen. Op het tereein van de inrichting zijn twee zalen voor fysiek sportbeoefening en twee in de afgescheiden delen van de wandelplaatsen.

wordt vervolgd, maar wel morgen.  Wink
Back to top
« Last Edit: 12.10.2007 at 23:06:11 by Pieszyce »  

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Inanna
Nieuw lid
*

voor Polen!

Reply #13 - 13.10.2007 at 12:45:00

Beste Pieszyce, ontzettend bedankt tot nog toe.

Een andere vraag, die ons wellicht veel tijd kan besparen, is: weet jij een vertaalmachine die Pools kan vertalen in Duits en/of Engels?

Ik gebruik zelf vaak Babelfish, maar daar zit geen Pools in.

Als je een betere machine weet, dan gaarne de link!
Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #14 - 13.10.2007 at 12:58:51

Hai Inanna

Werkwijze is deze: Plaats de Poolse tekst in de linker colom en zoek in het menu Polish op, die zal dan automatisch rechts naar Engels vertalen. Daarna de Engelse tekst naar de linker colom, in menu Engels en rechst in menu Dutch, dan heb je een vrij redelijke vertaling maar niet voor 100% correct. Er is nog niet een programma welke dat doet. De machine vertaald ook niet van het Engels naar het Pools.

Er komt veel handwerk bij kijken en ik gebruik daar regelmatig nog woordenboeken bij. Bij gebrek aan beter gebruik ik;

Maly Słownik
Niderlandzko - Polski
Polsko -  Nederlandzki
ISBN 83-214-0097-3

Hier kun je in ieder geval woorden opzoeken, grammatica geeft hij bijna niet.  Embarrassed

De link naar de vertaal machine is  http://www.systran.co.uk/index/404 Hoe lang dat werkt weet ik ook niet want ik heb hem toevallig ontdekt.  Wink

Wil je een brief schrijven naar de strafinrichting is het wijzer een vertaalster in te schakelen, deze zijn beëdigd en voorzien de vertaling van een stempel zodat iedereen weet dat het officieel is.
Back to top
« Last Edit: 13.10.2007 at 13:21:14 by Pieszyce »  

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

Pages: 1 2 3 ... 6
Send Topic Print Start new topic