Volleybalsters in finale EK3 oktober 2009
LODZ (ANP) - De Nederlandse volleybalsters leken zaterdag in no-time een finaleplaats op het EK in Polen binnen te halen, maar moesten er uiteindelijk nog flink voor knokken. In de eerste twee sets (25-11 en 25-15) walste het team van Avital Selinger nog over Polen heen. ,,Misschien wel het beste volleybal dat ik ooit van dit team heb gezien'', oordeelde de bondscoach. Op het moment dat de wedstrijd binnen leek, begon de Nederlandse service echter te haperen. De 13.000 fans in de Atlas Arena in Lodz gingen op de stoelen staan, het gastland rook een kans. Maar na vier sets was de winst alsnog voor Oranje.
,,We lieten Polen weer in de wedstrijd komen'', beaamde aanvoerster Manon Flier. ,,Hoe dat kon? Misschien gingen die eerste twee sets wel te makkelijk. Ik weet het niet.'' De Nederlandse speelsters serveerden stuk voor stuk uit en Polen steeg onder aanvoering van Joanna Kaczor boven zichzelf uit. De derde set (20-25) ging naar het gastland en ook in de vierde set ging het tot 18-18 gelijk op.
,,Niet nadenken, gewoon punt voor punt door blijven gaan'', omschreef topscorer Flier haar emoties tijdens de laatste set. Selinger bleef uiterst rustig langs de kant. ,,Mijn werk was voor de wedstrijd al klaar'', zei hij na afloop. ,,Ik moest alleen zorgen dat ik niet in de weg liep. Soms heb je als coach de behoefte om wat te zeggen, maar is dat helemaal niet nodig. Daarom heb ik geen time-out aangevraagd en heb ik ook niet gewisseld. Ik wilde geen onrust brengen, ze alleen heel veel vertrouwen geven.''
Die tactiek werkte. Bij 18-18 kon Nederland, onder aanvoering van Debby Stam en Flier, eindelijk weglopen bij de Poolsen. Selinger was onder de indruk van de 'versnelling' van zijn team. ,,Ze kwamen met grootse individuele acties.'' Stam haalde met een geweldige klap de set (25-20) en de wedstrijd binnen. ChaĂŻne Staelens ging daarna even uit haar dak, maar was voor de camera's weer de rust zelve. ,,Deze wedstrijd is klaar, nu morgen weer verder. Blijkbaar kan ik dat zo afsluiten. Had ik ook niet gedacht, dit is voor mij ook de eerste keer.''
Van het huidige team is alleen Ingrid Visser in het bezit van een EK-medaille, een gouden uit 1995. Wie ook de tegenstander wordt, het maakt voor Nederland niet uit. Flier: ,,Elke dag is hetzelfde, je moet gewoon uitgaan van je eigen kunnen. Het geeft al een heel goed gevoel dat we in ieder geval een medaille hebben.'' Ook voor de immer stoĂŻcijnse Selinger is de finale toch wel een hoogtepunt. ,,Dit soort momenten komen niet in bundels.''
bron:
http://www.sport.nl/nieuws/2983/Volleybalsters_in_finale_EK.htmlGroetjes Albert