Gryzomir,
Ben net terug, dus gelijk maar beginnen.
Wat deed jij in Polen toen je daar leefde? Hoe waren jouw omstandigheden en uit welk gebied kom je?
Ik kan je verzekeren, dat ik pure armoede heb gezien en dan wel zo, dat vader en moeder op een keukenstoel zaten en de vier kinderen op de grond. Als men naar bed ging, werden een paar matrassen op de grond uitgespreid en daar sliep dan iedereen. Dat was in 1986 in Gniezno. Kinderen hadden kleding aan waar de gaten in zaten van slijtage door het vele gebruik. Het ontbrak hen letterlijk aan alles, stofzuiger, kookgerei en noem maar op. We kregen koffie in een beker waar geen oor meer aan zat en waar je voorzichtig uit moest drinken, omdat er teveel stukjes uit de rand waren, maar de bedoeling van hen was goed en dat waardeerden wij.
Dit gezin is totaal en geheel door een stichting van een Protestanten Kerk uit mijn oude woonplaats in het nieuw gezet, meubels, kleding, kookgerei, huishoudelijke apparaten zoals een stofzuiger en een wasmachine. Als ik er aan denk herinner ik mij nog de tranen van vreugde toen we alles uit huis haalden, de familie meenamen naar een bekende van ons en er met 8 man gewerkt werd om alles in orde te maken. Toen ze terug konden, zagen we monden die maar niet wilden sluiten van ongeloof, wat er allemaal naar binnen was gebracht. Deze mensen hebben het nu goed, hij heeft werk, zijn vrouw ook en de kinderen zijn ook allemaal goed terecht gekomen, gewoon omdat ze met dat kleine beetje hulp het weer zagen zitten de schouders er onder te zetten.
In 1989 ben ik zelfstandig gaan rijden en heb een aantal Poolse families weer in het zadel geholpen. Had een eigen onderneming en collecteerde bij mijn klanten, welke gul gaven. Al dat geld is naar Polen gegaan, al dan niet stiekem. Deze gezinnen zijn langzaam maar zeker op de benen geholpen, niet alleen met geld, maar ook met kleding, schoeisel (mocht niet) en levensmiddelen welke ik van grossiers wist los te kloppen. Al deze gezinnen draaien nu op eigen toeren en ik krijg net een vraag meer, erger nog ik hoor helemaal niets meer maar weet van mijn contacten dat het hen goed gaat.
De Kleding waar Karoline het over heeft, is Kinderkleding en spoelgoed. Waar gaat dat meestal naar toe? Juist naar Kindertehuizen. Ben je daar al eens geweest?
Lees dit maar eens
http://www.polenforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1258488940100.000 kinderen, welke van kleding afhankelijk zijn van een tehuis, weet jij hoed dat daar werkt?
Ik wel, en ik kan je vertellen dat veel kinderen veel ontberen wat dat betreft
Ik heb bij een Stichting gewerkt als Penningmeester / chauffeur. Wij hebben niet alleen kleding, en speelgoed gebracht, maar we kochten in Polen ook wasmiddelen, verbandmiddelen, pijnstillers, want in een tehuis van 90 kinderen met een staf van 16 man, is één paracetamol in voorraad te weinig, en als men oude lakens aan repen moet scheuren om als verband te gebruiken, is er fundamenteel iets mis of denk je van niet?
Ook kochten wij fruit, schoenen, leerbenodigdheden, zoals schriften potloden, linialen, ballpoints, gum en nog veel meer. Telkens al ik naar Polen reed, stond ik doodsangsten uit omdat er zoveel geld in de auto aanwezig was, maar het is altijd goed gegaan.
Jij praat over branding. Is het dan niet zo, dat Polen zelf daar aan doet? In mijn vrienden en kennissenkring, praat er niemand, maar dan ook echt niemand negatief over Polen komt waarschijnlijk omdat ik hen goed weet te vertellen wat er fundamenteel mis is.
Fundamenteel mis is er: De arrogantie van Starostwo wanneer het over kinderen gaat, alles wordt duurder, en wat doet Starostwo, die knijpt de budgetten nog verder af, zodat veel directrices, bijna dagelijks onderweg zijn om sponsoren te zoeken welke een en ander kunnen afstaan voor de kinderen welke onder hun hoede, volwassen proberen te worden.
De arrogantie bij plaatselijke en landelijke overheden, welke niet weten wat er in die tehuizen werkelijk omgaat, omdat ze er alleen maar komen als er wat te feesten is en dan ook nog vaak met lege handen.
De stichting waar ik voor werkte, heeft letterlijk met Starsotwo moeten vechten om in diverse tehuizen een goede en hygiënische keuken te krijgen welke al voor lange tijd door Sanepid was afgekeurd.
We wilden een tehuis, 3 gebouwen renoveren en na heel veel gepraat en heel veel boosheid, was men bereid daar toestemming voor en medewerking aan te geven. Eerst het hoofdgebouw, Nieuwe keuken, renovatie eetzaal, toiletten en douchecellen, nieuw behang op de muren, nieuw schilderwerk van alle kamer, gangen, trappenhuizen, overal nieuw zeil op de vloeren. Daarna nieuwe bedden en kasten waar de kinderen hun spullen geschieden konden opbergen. Nieuwe kussens, en nieuwe dekbedden, allemaal bekostigd door die stichting in samenwerking met Bres een groep hulpverlenend mensen van de brandweer in Ridderkerk die de werkzaamheden hebben gedaan. Ook is er in dat gebouw toen een nieuwe centrale verwarming gekomen welke op olie gestookt werd.
Starostwo, heeft in die tijd het dak en de buitenkant van het gebouw onderhanden genomen, men heeft het gehele gebouw van Isolatie voorzien en ramen met dubbel glas en het dak waterdicht gemaakt.
Toen een van de bijgebouwen: Daar een nieuwe centrale verwarming welke op gas gestookt werd, verder ook daar alle werkzaamheden door Bres en Starostwo en de stichting, precies hetzelfde als in het hoofdgebouw.
Toen we aan het derde gebouw wilde beginnen, nam Starostwo het besluit, deze af te stoten en te verkopen aan een particulier. Twee jaar later werd in het dorp een groot huis gekocht waar kinderen vanaf 17 jaar opgevangen worden om daar te leren hoe ze in de maatschappij zichzelf staande moeten houden. Dat gebouw en dat soort van begeleiding bestaat sinds 3 jaar, voorheen was er niets. Waarom niet? Omdat het de overheid een zorg zou zijn waar die kinderen terecht kwamen en geloof me, ik weet waar ze terecht kwamen.
Als er alleen renovatie was geweest en geen kleding hadden kinderen in een prachtig gerenoveerd gebouw gezeten, met slechte en kapotte kleding aan hun lijf, is dat dan goed?
Het schepnet hebben ze van mij gehad en ook kleding, ik maakte wel een afspraak dat als er kleding (vaak nieuw uit restpartijen) kwam, zeij het geld wat ze eigenlijk voor kleding wilde besteden reserveerden voor iets anders aan in of op het huis. Nieuwe wasmachine bijvoorbeeld.
De Branding van Polen moet niet alleen in Nederland verbeteren, maar zeer zeker ook in Polen, door middel van het stoppen et korte termijn denken en de doelgerichte aanpak van problemen.
Country Branding:
Waarom doet Polen zelf zo weinig aan het promoten van Toerisme? Kom namelijk maar zeer weinig vakantie gidsen tegen waar Polen in vermeld staat en als er al een in staat is het een hotel van een Nederlander welke in Polen dat Hotel heeft. Dit geldt voor de promotie van zomer en wintervakanties.
Wat het investeren betreft. Ik ken mensen welke dat gedaan hebben, maar zeer teleurgesteld zijn op het feit dat men in Polen niet altijd op de juiste wijze met die investeringen omgaat en dat is ook een probleem.
Denk maar eens aan het opzetten van een grote boerderij, waar de investeerde alles piekfijn in orde maakte en voor één jaar naar Nederland vertrok. Na terugkomst trof hij het bedrijf half leeg aan, de beheerder kon niet vertellen hoe het kwam en de investeerder was zijn geld kwijt.
Artikelen uit een land kunnen alleen gepromoot worden als er een echte organisatie achter zit.
Kom ik weer op die kleding terug.
Mensen die het echt arm hebben, hoe wil jij die dan aan warme winterkleding helpen als de Poolse overheden zelf niets doen?
Er zijn in Nederland vele organisaties mee bezig, allemaal vrijwilligers werk, wordt niet betaald. Ik reed dwars door heel Nederland om spullen op te halen, brandstof voor mijn rekening. Alleen als ik naar Polen reed werd de brandstof betaald, niet de reparatie van een kapotte radiator, niet de reparatie, c.q. vervanging van mijn banden welke ik op die prachtige Poolse wegen (destijds) aan stukken reed, geen reis en verblijfskosten……………Puur alleen de diesel. Dat deed ik en zo zijn er velen in Nederland die zo werken, om maar zoveel mogelijk geld in Polen te krijgen bij hen welke het harder nodig hebben.
Het zijn niet de Nederlanders die Polen moeten promoten, maar Polen en de Polen zelf op de eerste plaats.
Op
www.polenforum.nl hebben wij er destijds, ondanks protest, voor gekozen geen negatieve berichten te plaatsen over wat enkele Polen in Nederland uitvreten, hier lees je zeer weinig negatiefs over Polen en de Polen in zijn geheel.
Maar waarom laat de Poolse overheid, de mensen welke het arm hebben, door geen werk ect, etc, structureel in hun eigen vet gaar smoren? Waarom grijpen zij niet in? Dan hoeft er in Nederland niets meer ingezameld te worden en kunnen mensen thuis blijven, zonder soms een dag en een nacht te moeten rijden omdat ze diep in Polen moeten wezen!