sobieski wrote on 29.07.2010 at 22:46:17:Gerard. Dat is in Polen wettelijk zo. Koop je een auto op afbetaling, dan staat de registratie op naam van de kredietverstrekker. Daar is niks verkeerd mee. (Mijn vader heeft me overigens ooit geleerd enkel te lenen voor een huis of een nieuwe auto - heb me daar altijd aan gehouden).
JanPL, net zoals jij denkt dat half Polen lompenproletariaat is, denk ik dat de gemiddelde Pool met een middenklasse baan er beter voorstaat als jij denkt.
Waaom veel Polen een nieuwe auto hebben? Omdat ze allebei werken, allebei een middenklassebaan hebben en een huis en een auto kunnen afbetalen. (Niet als alleenstaande)
(Klein voorbeeldje. Een expediteur internationaal vervoer met ervaring bij een internationaal bedrijf verdient 5500-6000 PLN bruto. Als zijn/haar partner ook werkt... welaan dan...)
Probleem is dat vele laagvedieners consumentenkredieten cumuleren - zie maar hoe ze dat door je strot duwen hier in Polen en dan in de problemen komen.
Sobieski@
lompenproletariaat!!! Dat denk ik niet en zo voel ik het ook niet en is ook nergens op gebasseerd. Jij gaat van Warszawa uit met minder werkloosheid dan de rest van PL en de lonen hoger zijn.
Ik tegenstelling tot velen ga ik met Polen op vakantie en ervaar hoe het is om in Polen te moeten werken en te leven met een klein pensioen, de verhalen daarover zeggen mij genoeg.
Het middenklasseloon is gewoon veel te hoog, wordt door Koert ook aangegeven. Een neef van mijn vrouw heeft door geheel EU gereden en komt amper aan een derde van wat jij opgeeft en moet het nog deels zwart uitbetaald krijgen. Kon ik 3 jr. geleden 2 dgn voor Kerst bijna uit NL ophalen waar hij door zijn baas was 'geparkeerd' omdat er geen retour vracht was, zonder geld etc.. Hij is de enigste niet is mijn ervaring. Weet niet hoe jij daar aan komt maar ik weet dat er een grote werkloosheid is onder TIR chauffeurs.
Het is onmogelijk om een huis en een auto af te betalen met zo'n inkomen, of men geeft niet alles op aan de Belastingen. Dat dit onmogelijk is mogen blijken uit cijfers van mensen met betalingsachterstand bij aflos. leningen. Banken geven momenteel liever geen kreditcards uit dan wel en trekken ze liever gelijk in. Wil je er op wijzen dat banken in PL al
voor de creditcrisis bezig waren om voorzichtig te zijn met leningen, waarom de DNB (NL) de crisis niet aan heeft zien komen is mij een raadsel.
Er is gewoon veel stille armoede in Polen, beweeg je eens tussen de Polen uit alle geledingen van de maatschappij dan hoor je andere verhalen. En ik ga altijd uit van een legaal inkomen waar belasting over wordt betaald, en niet gratis tanken bij de baas of verhuizingen doen met de auto van de zaak. En zo kan ik er nog wel een paar om het inkomen aan te zuiveren.
Telefoon:
Is simpel, uit concurrentieoverweging en het tegengaan van ongewenste tel. colportage. Heeft ook weinig zin want de tel.nrs. veranderen gewoon teveel.