Foto's van Siedlarski
Polenforum.nl  - Nieuws - links - Polen forum en informatie over Polen

Welcome, Guest. Please Login or Register
Polen Forum.nl Polen Forum.nl 

middeneuropa.nl Poolse Steden

Copyright 2004 - 2010 All Rights Reserved Polenforum.nl

All photos and texts on this website are copyrighted.
Unauthorized use without permission of the Author or Administrator, will be punished by international law

Home Databank In Memoriam Pajacyk.pl Poleninfo.net Polen Links Poolse webcams Reglement HelpSearch Sitemap LoginRegister  

Pages: 1 2 3 4 
Send Topic Print Start new topic
orginele nieuwe auto onderdelen (Read 725 times)
JanPL
Senior Lid

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Re: orginele nieuwe auto onderdelen
Reply #30 - 29.07.2010 at 15:49:23

Sobieski,

Dit soort van auto's is gewoon duur in onderhoud, daarnaast speelt het milieu bij mij een sterke rol en is het brandstofgebruik is bij mij bij aankoop echt nummer 1, maar kan ook zijn dat ik de pest aan heb tanken en die eikels die treuzelen bij de kassa niet wetend welke candybar ze zullen kopen Angry

Gerard kan best gelijk hebben want die trend is in NL ook zichtbaar dat de 'verloren' winst bij aankoop via de onderdelen teruggehaald worden. Zal alleen maar toenemen want de prijzen voor nieuwe auto's dalen nog steeds.
Back to top

IP Logged

gerard
Polenforum Veteraan

Polenforum- Alles over
Polen!

Reply #31 - 29.07.2010 at 18:25:56

Als ik een auto koop dan kijk ik naar de opties , vermogen , en moet groot zijn ivm met comfort, en snel  (liefst bomvol zowat alle fabrieks opties)

en over het tanken gesproken ik heb er ook altijd een hekel aan , mensen die treuzelen , en moet ook vaak lachen bv zie regelmatig op zondag een hele familie in een behoorlijk nieuwe en mooie  auto , dan tanken ze voor maar 30 of 40zl  Grin
Back to top

IP Logged

JanPL
Senior Lid

Reply #32 - 29.07.2010 at 18:51:23

Gerard,

Er is niet alleen nu veel verborgen armoede in Polen, doet me altijd een beetje denken aan de jaren 50-60 in NL. Die auto is van de bank en mensen hebben niet veel over als ze die moeten aflossen.

Je vraagt je af hoe die mensen in Godsnaam die aflossing redden want de Bank is er snel bij in PL bij bet.achterstand. Voor mij is na al die jaren nog steeds een raadsel waar al dat geld vandaan komt voor die nieuwe auto's, ze ziet de nieuwste types eerder dan in NL.

Jaren terug met de Belastingdienst PL problemen gehad door hun onkunde, en toen eens gevraagd of ze wel eens uit het raam kijken naar al die nieuwe auto's en of ze het zelfde denken als ik die denkt waarom ze mij moeten hebben. Kwam geen antwoord op.

Doet me in PL denken aan de antennes op het dak in NL vroeger, geen TV wel een antenne.  Roll Eyes Vroeger tankte men in NL de tank ook niet altijd vol, is echt nog niet zo lang geleden Gerard. Wat ik totaal niet begrijp waarom Polen een dure Toyota etc. kopen en geen KIA of Dacia, ze komen toch zogoed als nooit in het buitenland. En KIA b.v. is met 7 jr. garantie een goedkopere optie.
Back to top

IP Logged

gerard
Polenforum Veteraan

Polenforum- Alles over
Polen!

Reply #33 - 29.07.2010 at 19:03:49

laatst had ik een auto mee van een bekende ,was een zgan terreinwagen , kreeg ook het kentekenbewijs mee , in geval van een autokrediet  staat op het kentekenbewijs vermeldt wie de kredietgever is , in het kentekenbewijs dat ik mee kreeg general money bank , en ze kunnen ook niet zomaar die auto verkopen , ze moeten dan eerst toestemming vragen aan de kredietgever
Back to top
« Last Edit: 29.07.2010 at 19:04:59 by gerard »  

IP Logged

sobieski
Trouw Veteraan

voor Polen!

Reply #34 - 29.07.2010 at 22:46:17

Gerard. Dat is in Polen wettelijk zo. Koop je een auto op afbetaling, dan staat de registratie op naam van de kredietverstrekker. Daar is niks verkeerd mee. (Mijn vader heeft me overigens ooit geleerd enkel te lenen voor een huis of een nieuwe auto - heb me daar altijd aan gehouden).

JanPL, net zoals jij denkt dat half Polen lompenproletariaat is, denk ik dat de gemiddelde Pool met een middenklasse baan er beter voorstaat als jij denkt.
Waaom veel Polen een nieuwe auto hebben? Omdat ze allebei werken, allebei een middenklassebaan hebben en een huis en een auto kunnen afbetalen. (Niet als alleenstaande)
(Klein voorbeeldje. Een expediteur internationaal vervoer met ervaring bij een internationaal bedrijf verdient 5500-6000 PLN bruto. Als zijn/haar partner ook werkt... welaan dan...)
Probleem is dat vele laagvedieners consumentenkredieten cumuleren - zie maar hoe ze dat door je strot duwen hier in Polen en dan in de problemen komen.
Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #35 - 29.07.2010 at 22:59:20

Hai Sobieski,

Wat ik dan weer vreemd vind is dat men in Polen erg gesloten is wanneer het om telefoonnummers gaat, nergens is online een digitaal telefoonboek te vinden waar privé adressen in staan.

Maar men zet wel op alle kenteken bewijzen wanneer je een auto na rate hebt gekocht. Duus elke politieman weet gelijk dat je de auto met een lening gekocht hebt. Niet erg consequent dus als het om privacy gaat.

Vreemde zaak
Back to top

Directe verbinding met 1017 Poolse steden? poolsesteden.nl Steden informatie
Poolse Taal leren? Druk op de  button
Hét Polen forum van Nederland, het enige échte Polenforum waar iedereen zich in de familie opgenomen voelt.
WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

namjot
Polenforum Veteraan

voor Polen!
kloosterhaar
Reply #36 - 29.07.2010 at 23:38:29

Ja dat is inderdaad vreemd!

Janpl:
Bij ons hebben ze een gezegde maakt me niet uit hoe duur de benzine is tank toch maar voor 20 euro Grin

Sobieski:
Vind een middelklasse loon van 55000.-plz wel aan de hoge kant, hier hoor ik meer van 25000.- plz tot 30000.- plz.

Groetjes Koert.

Back to top

Miło jest być ważnym, ale ważniejsze jest być miło!
IP Logged

JanPL
Senior Lid

Reply #37 - 30.07.2010 at 06:20:11

sobieski wrote on 29.07.2010 at 22:46:17:
Gerard. Dat is in Polen wettelijk zo. Koop je een auto op afbetaling, dan staat de registratie op naam van de kredietverstrekker. Daar is niks verkeerd mee. (Mijn vader heeft me overigens ooit geleerd enkel te lenen voor een huis of een nieuwe auto - heb me daar altijd aan gehouden).

JanPL, net zoals jij denkt dat half Polen lompenproletariaat is, denk ik dat de gemiddelde Pool met een middenklasse baan er beter voorstaat als jij denkt.
Waaom veel Polen een nieuwe auto hebben? Omdat ze allebei werken, allebei een middenklassebaan hebben en een huis en een auto kunnen afbetalen. (Niet als alleenstaande)
(Klein voorbeeldje. Een expediteur internationaal vervoer met ervaring bij een internationaal bedrijf verdient 5500-6000 PLN bruto. Als zijn/haar partner ook werkt... welaan dan...)
Probleem is dat vele laagvedieners consumentenkredieten cumuleren - zie maar hoe ze dat door je strot duwen hier in Polen en dan in de problemen komen.

Sobieski@

lompenproletariaat!!! Dat denk ik niet en zo voel ik het ook niet en is ook nergens op gebasseerd. Jij gaat van Warszawa uit met minder werkloosheid dan de rest van PL en de lonen hoger zijn.

Ik tegenstelling tot velen ga ik met Polen op vakantie en ervaar hoe het is om in Polen te moeten werken en te leven met een klein pensioen, de verhalen daarover zeggen mij genoeg.

Het middenklasseloon is gewoon veel te hoog, wordt door Koert ook aangegeven. Een neef van mijn vrouw heeft door geheel EU gereden en komt amper aan een derde van wat jij opgeeft en moet het nog deels zwart uitbetaald krijgen. Kon ik 3 jr. geleden 2 dgn voor Kerst bijna uit NL ophalen waar hij door zijn baas was 'geparkeerd' omdat er geen retour vracht was, zonder geld etc.. Hij is de enigste niet is mijn ervaring. Weet niet hoe jij daar aan komt maar ik weet dat er een grote werkloosheid is onder TIR chauffeurs.

Het is onmogelijk om een huis en een auto af te betalen met zo'n inkomen, of men geeft niet alles op aan de Belastingen. Dat dit onmogelijk is mogen blijken uit cijfers van mensen met betalingsachterstand bij aflos. leningen. Banken geven momenteel liever geen kreditcards uit dan wel en trekken ze liever gelijk in. Wil je er op wijzen dat banken in PL al voor de creditcrisis bezig waren om voorzichtig te zijn met leningen, waarom de DNB (NL) de crisis niet aan heeft zien komen is mij een raadsel.

Er is gewoon veel stille armoede in Polen, beweeg je eens tussen de Polen uit alle geledingen van de maatschappij dan hoor je andere verhalen. En ik ga altijd uit van een legaal inkomen waar belasting over wordt betaald, en niet gratis tanken bij de baas of verhuizingen doen met de auto van de zaak. En zo kan ik er nog wel een paar om het inkomen aan te zuiveren.

Telefoon:

Is simpel, uit concurrentieoverweging en het tegengaan van ongewenste tel. colportage. Heeft ook weinig zin want de tel.nrs. veranderen gewoon teveel.

Back to top

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #38 - 30.07.2010 at 09:17:44

Quote:
Banken geven momenteel liever geen kreditcards uit dan wel en trekken ze liever gelijk in.

In de nieuws sectie staat ergens dat het intrekken van creditcards zelfs stijgende is, dit vanwege de problemen met de betalingen.
Back to top

Hét Polen forum van Nederland, het enige échte Polenforum waar iedereen zich in de familie opgenomen voelt.
WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

JanPL
Senior Lid

Reply #39 - 30.07.2010 at 11:30:11

De Banken zijn al een hele tijd bezig kaarten in te trekken, mede omdat de meeste dochters zijn van buitenlandse banken. Sta elke dag weer versteld hoeveel krediet Polen bij banken op kunnen nemen als je naar het inkomen kijkt.

De lonen staan zelfs onder druk bij zoveel werkloosheid, en wat ik weet dat bijna alle kleine transporteurs met de lonen rommelen.
Back to top

IP Logged

gerard
Polenforum Veteraan

Polenforum- Alles over
Polen!

Reply #40 - 30.07.2010 at 11:33:33

sobieski , ik heb van huis uit meegekregen , om nooit een auto met een lening te kopen , wil je een andere auto dan spaar je maar tot je hem kunt betalen , en mbt tot een hypotheek , heb ik meegekregen van huis uit dat je max 50% moet lenen , zodat de bank je nooit klem kan zetten. (ik heb trouwens geen hypotheek) , ze hebben mij van huis uit verteld , banken en verzekerings maatschapijen zijn de grootste oplichters!!
Back to top

IP Logged

sobieski
Trouw Veteraan

voor Polen!

Reply #41 - 30.07.2010 at 16:52:37

JanPL. IK zit al een tijdje in de logistiek hier in Polen. Loon dat ik opgaf wordt betaald door de meeste Westeuropese logistieke bedrijven aan ervaren internationale expediteurs (bruto, bonus inbegrepen).

CC hier in Polen ingetrokken door de banken? Ze doen alle moeite om cc aan te smeren...

Mijn collega's hebben ook allemaal een normale baan, kinderen naar school, huis afbetalen...vrouw werkt ook voltijds... En toch gaat iedereen op reis naar Egypte of Kroatie en dikwijls ook in de winter naar Zakopane. Geen uitspattingen, het gewone leven.
En ik? Op vakantie betekent huiswaarts, wijntje bij mijn ouders in de tuin Smiley

Back to top
« Last Edit: 30.07.2010 at 17:01:23 by sobieski »  

IP Logged

Pieszyce
Administrator

Właściciel

Reply #42 - 30.07.2010 at 17:12:06

Quote:
CC hier in Polen ingetrokken door de banken? Ze doen alle moeite om cc aan te smeren...

Sobieski,

Ik weet niet of je de nieuwssector wel eens volgt, als je dat had gedaan, had je kunnen lezen, dat het aantal creditcards wat teruggetrokken wordt groter is dan het aantal wat aangesmeerd wordt.  Wink

Quote:
Mijn collega's hebben ook allemaal een normale baan, kinderen naar school, huis afbetalen...vrouw werkt ook voltijds... En toch gaat iedereen op reis naar Egypte of Kroatie en dikwijls ook in de winter naar Zakopane. Geen uitspattingen, het gewone leven.

Volgens wel ingelichte kringen zijn dat de vakanties welke wij de koopjes vakanties noemen en dat voor de meerderheid, de minderheid kan zich meer veroorloven. Ook daar staat ergens een bericht over.  Roll Eyes
Back to top

WWW Pieszyce Pieszyce  
IP Logged

JanPL
Senior Lid

Reply #43 - 30.07.2010 at 17:16:44

Zijn dit Poolse chauffeurs? De neef van mijn vrouw kon nog niet voor de helft in Poznan aan de slag en dan ook nog deels zwart. Zelf ben ik zo'n hoog salaris aan Poolse chauffeurs niet tegen gekomen. Er is grote overcapiciteit in het int. vervoer en dan die lonen!!!

Creditcard (CC) proberen ze aan de goede klanten aan te smeren en banken nemen CC in bij klanten waarvan ze denken het schip in te gaan. Die trend is al een tijd aan de gang, is door Pieszyce ook al aangegeven.

De meeste banken zijn dochters van buitenl. banken die eerder geld weg halen uit PL dan geld sturen, en die hebben geen zin in betalingsachterstanden op CC bij hun dochters.

Ter verdere info:

Klanten klagen over de banken
De meeste klachten hebben betrekking op de relatie met de banken voor hypotheek klanten te organiseren om te vechten voor hun rechten. Om dit te verhelpen buitensporige vergoedingen zijn waarschijnlijk alleen de meest hardnekkige

Bron: Rzeczpospolita
Het wijzigen van de bank is niet altijd gemakkelijk. Hoewel de verhuizing naar een andere bankrekening wordt steeds gemakkelijker , is het niet te besteden aan een hypotheek vanwege de hoge marges te dragen. In de eerste helft aan het Bureau Financieel Toezicht van de Commissie ontving 1.723 klachten van klanten banken - volgens cijfers verkregen door de " regering " . Indien in de tweede helft van het jaar zal er zoveel worden , dat de hele 2010 jaar van hun totale aantal kan het recordniveau van meer dan 3600 . geregistreerde klachten vorig jaar.

- De meeste klachten hebben betrekking op problemen voor banken met de terugbetaling van hypothecaire leningen - Catherine Biela subsidies van het Bureau van de Commissie Financieel Toezicht . Dit wordt bevestigd door de bank van de scheidsrechter (de beslechting van geschillen tussen klanten en banken) met de Vereniging van Poolse banken.

In de eerste helft van 2010 kreeg de instelling de 590 en 586 klachten zijn voltooid. - De meeste klachten hadden betrekking op krediet. De helft is opgelost in het voordeel van de cliënten - zegt Katarzyna Marczyńska , de arbiter bank.

Momenteel , hypotheek betaalt bijna 1,5 miljoen Polen , en de gemiddelde waarde is meer dan 202 duizend. zł. Opgeblazen provisies , rente of andere kosten te vertalen in een bedrag van enkele honderden en vaak duizenden dollars per jaar.
Back to top

IP Logged

JanPL
Senior Lid

Reply #44 - 30.07.2010 at 17:26:05

sobieski wrote on 30.07.2010 at 16:52:37:
JanPL. IK zit al een tijdje in de logistiek hier in Polen. Loon dat ik opgaf wordt betaald door de meeste Westeuropese logistieke bedrijven aan ervaren internationale expediteurs (bruto, bonus inbegrepen).

En ik? Op vakantie betekent huiswaarts, wijntje bij mijn ouders in de tuin Smiley

Sobieski,

Ik sluit me voor de verandering eens aan bij Pieszyce  Roll Eyes, aanvullend daarop worden veel vakanties in PL betaald met geleend geld dit kan je lezen in de kranten die in PL verschijnen.

Denk je echt als een collega tot aan zijn strot toe geld geleend heeft je dat komt vertellen! De regering wil het lenen in buitenl. valuta's maximaliseren op 50% wat zou betekenen dat sommige banken niet eens meer geld uit kunnen lenen. Dit gaat ook gebeuren over bestaande leningen zoals hypotheken wat inhoudelijke hogere kosten voor de consument met zich mee zal brengen.

Ik heb me vorig jaar uitvoerig verdiept in PL banken en leengedrag van de Polen, kon er niet vrolijk van worden. Denkelijk wel de deurwaarders!!
Back to top
« Last Edit: 30.07.2010 at 17:27:12 by JanPL »  

IP Logged

Pages: 1 2 3 4 
Send Topic Print Start new topic