Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 [2] 3 4 ... 7 Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 30 Replies) Goede raad gevraagd: tweede huis kopen in Polen (Read 9.473 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Goede raad gevraagd: tweede huis kopen in Polen
Reply #15 - 06.08.2016 at 16:17:11
Print Post  

Daar ik het topic van Tedje niet teveel wil laten afwijken heb ik een splitsing gemaakt https://www.polenforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1470496416/1#1

Joe, daar staat je vraag. en het antwoord.

Back to top
IP Logged

Tedje8
Beginnend Lid
**

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Reply #16 - 07.08.2016 at 15:12:51
Print Post  
Gelukkig is de beoogde woning instapklaar, dus zit ik niet met verbouwingen. Ik maak me alleen zorgen over het kopen van de woning op zich. Notariskosten, gemeente, kadaster, belasting. Een huis kopen doe je maar een paar keer in je leven. Ik wil geen verrassingen.
Nu nog even de financiering rond krijgen. Ik probeer mijn eigen huis (bijna afgelost) als onderpand te geven. Want volgens mij is de rente hier (NL/BE) lager dan in Polen.

Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #17 - 07.08.2016 at 21:33:18
Print Post  
Doe je goed! Van een Poolse bank moet je geen hypotheek willen, die vragen je echt het hemd van het lijf en komen steeds weer met de meest stomme vragen, niet aan beginnen.

Die kosten van notaris, gemeente, kadaster en wat er zo al voorbij komt zou ik mij geen zorgen over maken, dat is echt peanuts vergeleken bij NL of B Smiley

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Reply #18 - 08.08.2016 at 09:24:20
Print Post  
Tedje8 wrote on 07.08.2016 at 15:12:51:
Gelukkig is de beoogde woning instapklaar, dus zit ik niet met verbouwingen. Ik maak me alleen zorgen over het kopen van de woning op zich. Notariskosten, gemeente, kadaster, belasting. Een huis kopen doe je maar een paar keer in je leven. Ik wil geen verrassingen.
Nu nog even de financiering rond krijgen. Ik probeer mijn eigen huis (bijna afgelost) als onderpand te geven. Want volgens mij is de rente hier (NL/BE) lager dan in Polen.

TedjeB

Als je in Polen wilt kopen moet je allereerst de financiële middelen daartoe regelen. Ik begrijp dat je dat niet hebt gedaan.
Als ik jouw situatie goed begrijp is er maar één mogelijkheid. een nieuwe hypotheek op je huis in Belgie. Daaruit betaal je het huis in Polen. Ik geef je daarvoor weinig of geen kans omdat de hypotheek rechtstreeks moet worden aangewend voor het huis in Belgie en niet kan en mag dienen voor de aankoop in Polen. Voor de rest zie Michu's opmerkingen.

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)
Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #19 - 08.08.2016 at 11:38:27
Print Post  
Ik heb geen verstand van Belgische bank regels en hypotheken, maar vroeger mocht je toch altijd een een nieuwe lening op een zo goed als afbetaald huis nemen, zg tweede hypotheek en met dat geld kon je leuke dingen doen ?

Of het verstandig is dat is een andere zaak, maar de meeste tweede huizen werden/worden gefinancierd met een lening op het hoofd verblijf ?

In Nl kan dat toch ook nog? Is alleen de rente niet aftrekbaar.

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #20 - 08.08.2016 at 12:38:21
Print Post  
Quote:
Michu........, maar vroeger mocht je toch altijd een een nieuwe lening op een zo goed als afbetaald huis nemen, zg tweede hypotheek

Hier staat een aardige uitleg (op het gevaar af dat ik reclame van banken krijg die op mij niet van toepassing zijn en zullen zijn)
http://www.tweedehuisgids.nl/hypotheek-tweede-huis

Iets minder juichend:
https://www.hypotheker.nl/campagnes/een-tweede-huis/

Over het algemeen is men het in de informatie over twee zaken eens:

1, lang niet alle banken zullen het willen doen
2. er zitten veel toeters en voorwaarden aan vast.

Onmogelijk is het niet maar je moet niet te optimistisch zijn.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #21 - 08.08.2016 at 14:36:36
Print Post  
Het is natuurlijk zeer persoons gebonden zoiets en voor iedereen dus anders.

Alles hangt van je financiële positie af, geeft je hoofdverblijf voldoende dekking dan zal er weinig aan de hand zijn voor een bank.
Huizen in het buitenland zijn als dekking voor een NL bank niet in beeld en dat zal in België wel net zo zijn schat ik in ? 

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Tedje8
Beginnend Lid
**

Reply #22 - 08.08.2016 at 19:20:58
Print Post  
Beste,

Inderdaad, de banken staan niet te springen om mij te helpen vooralsnog. Ik vind het vreemd, omdat mijn huis bijna is afbetaald en ik minder dan de helft van de waarde nodig heb voor het huis in Polen.

Het rare is, zou ik verhuizen in België naar het huis van de buurman (dat staat toevallig te koop), kan ik meer dan genoeg lenen om het huis van de buurman te kopen EN het huis in Polen. Maar ik wil blijven wonen, en nu is het een probleem. Ten minste vooralsnog. Maar misschien dat er mensen zijn die tips hebben, welke banken dit wel willen doen voor een huis in België.

Alvast bedankt, Tedje 8

Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #23 - 09.08.2016 at 16:40:04
Print Post  
Beste Tedje8

Allereerst hoop ik dat wat jij wenst, naast een woning in België, een huis in Polen bezitten gerealiseerd kan worden.

Maar zoals ik het inschat gaat het heel moeilijk worden zoals reeds nemo-omen aangaf.

Ik weet niet met welke Belgische bank jij werkt, maar om jouw vraag te beantwoorden.

In mijn optiek heb jij de meeste kans van slagen als de Belgische bank ook gevestigd is in Polen.

Maar daarnaast geef jij eigenlijk al zelf een antwoord op jouw vraag.

Een deel van jouw tekst.

Het rare is, zou ik verhuizen in België naar het huis van de buurman (dat staat toevallig te koop), kan ik meer dan genoeg lenen om het huis van de buurman te kopen

Maar dat is niet vreemd.
Want jouw bank is bekend met de markt in jouw gemeente / regio enz. En niet met die in Polen.

Want uiteindelijk, als het op jouw manier doorgaat, is de Belgische bank de hypotheeknemer.

Nogmaals, ik hoop dat het lukt. Maar ik kan de standpunten van de Belgische banken in deze wel begrijpen.

Succes,
Joe

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Tedje8
Beginnend Lid
**

Reply #24 - 10.08.2016 at 20:26:49
Print Post  
Maar ik vind het wel vreemd. Ik wil namelijk geen hypotheek nemen op het huis in Polen, maar op mijn eigen huis in België (dat is bijna afbetaald).

Zo profiteer ik van de lage rente, omdat ik mijn Belgisch huis in onderpand geef. Dat ik van dat geld een huis in Polen koop, een veel te grote auto of op de spaarrekening zet, doet mijn inziens niet ter zake,

Mijn vraag richting de bank is ook altijd: "Ik wil een hypotheek nemen op mijn eigen huis" ik spreek niet over het huis in Polen, als men er niet om vraagt.

Maar dinsdag heb ik een afspraak.

mvg Tedje8

Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #25 - 11.08.2016 at 08:49:18
Print Post  
Tedje8 wrote on 10.08.2016 at 20:26:49:
Mijn vraag richting de bank is ook altijd: "Ik wil een hypotheek nemen op mijn eigen huis" ik spreek niet over het huis in Polen, als men er niet om vraagt.

Maar dinsdag heb ik een afspraak.

mvg Tedje8

Dan moet het goed komen toch.

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #26 - 11.08.2016 at 10:03:03
Print Post  
In ieder geval succes, altijd goed om een droom te realiseren .

Kleine nuance, de bank neemt de hypotheek, jij bent de hypotheek gever  Smiley

Ik denk dat ze toch wel gaan vragen wat je met het geld wilt gaan doen, er zijn namelijk allemaal nieuwe regels aangaande zorgplicht en zo, daarom gaan ze niet zomaar een pak geld geven "om leuke dingen "te doen.

Dat was vroeger veel makkelijker en heeft ook veel mensen in de problemen gebracht.

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #27 - 11.08.2016 at 10:49:50
Print Post  
Quote:
author=Michu Ik denk dat ze toch wel gaan vragen wat je met het geld wilt gaan doen, er zijn namelijk allemaal nieuwe regels aangaande zorgplicht en zo, daarom gaan ze niet zomaar een pak geld geven "om leuke dingen "te doen.

Dat klopt wel. Banken en andere financiele instellingen zijn verplicht na te gaan of de geldlener wel beseft wat hij doet. Dit is de zorgplicht.
De bank zal dan echt wel vragen waarom je het geld nodig hebt.
Op zich vind ik een huis in Polen geen vereerde besteding.
Misschien is het handig voor jezelf op te schrijven waarom dat huis in Polen zo'n solide belegging is.
Dan kan je ook beter goed motiveren als je in gesprek gaat.
Als je e.e.a. niet op papier hebt staan sta je gauw met je mond vol tanden want je vergeet altijd wat als
je zo plotseling moet antwoorden op vragen.
Misschien weet je zelf ook punten die je vragen wilt of
verduidelijken wilt.
Opschrijven is nooit weg.
Wel het briefje meenemen naar de bank Smiley

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Ruud
Beginnend Lid
**

Reply #28 - 11.08.2016 at 12:01:08
Print Post  
Tot op zekere hoogte heeft de bank er niet zo veel mee te maken, al zullen ze er wel om vragen. Ik zou het proberen te houden met het feit dat je een investering in een (vakantie woning) voor eigen gebruik gaat doen. Het land zou ik buiten beschouwing laten indien enigszins mogelijk.

Je hebt tenslotte ook mensen die het in een camper  investeren, zolang het onderpand je eigen huis is, en je het bij dezelfde bank als de rest van de hypotheek doet (in feite dus verhoging van de bestaande hypotheek) dan zou het moeten kunnen. Shoppen is niet echt mogelijk in deze, want dan zijn er meerdere banken die aanspraak op de hypotheek hebben, dan heeft 1 bank niet meer het alleen recht, en dat vinden ze over het algemeen niet zo leuk.

Maar goed, niet vrijuit praten, zo min mogelijk prijsgeven, zonder de indruk te wekken grote geheimen te hebben. Geen nieuwe hypotheek, maar de bestaande verhogen zou de minste problemen moeten geven.

Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #29 - 11.08.2016 at 12:50:06
Print Post  
Beste Tedje8,

Jij vraagt om goede raad en die wordt hier volgens mij ook door andere leden gegeven. Doe er jouw voordeel mee.

Persoonlijk ben ik niet geheel onbekend met België. Ik heb altijd een goed contact met de KBC bank.

Mocht ik jou een raad geven, ook al vraagt de bank niet naar het bestedingsdoel van de lening, iets wat ik mij bijna niet kan voorstellen, maar bespreek het dan zelf. Waarom iets verzwijgen? Waar de ene partij een zorgplicht heeft, heeft de andere partij ook plichten als die om een dienst vraagt.

En in mijn ogen, is er een verschil of het bestedingsdoel een roerende- of onroerende zaak betreft.

Mogelijk vindt jij een belastingvoordeel op de tweede woning verwaarloosbaar en ik wil jou zeker niet ontmoedigen of angst aanpraten. Verzwijg het niet.

Als voorbeeld geef ik deze: stel, en ik hoop dat het niet gaat gebeuren, maar jij komt te overlijden. Was het bestedingsdoel een auto. Weinig aan de hand.

Is het een woning (buitenland) dan komt er toch wel meer om de hoek kijken. Jij bent dan namelijk nog steeds  Belgisch rijksinwoner.  En geldt mogelijk het wereldwijd inkomen (vermogen / bezit). Successierechten voor de nabestaanden. Hoe het zit met vrijstelling hiervan in de lijn van langstlevende echtgenoot bij onroerend goed in het buitenland, weet ik zo 1-2-3 niet.

Maar daar kan een goed adviseur bij de bank jou zeker goed over adviseren.

Allemaal zaken voor op het lijstje wat Torun Marcel aangeeft.

Groet en succes,
Joe

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1 [2] 3 4 ... 7
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter