Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Remember, there is only one rule left in Polish politics:
whatever PiS says, the exact opposite is the truth.

Onthoud dat er in de Poolse politiek nog maar één regel over is:
wat PiS zegt, het exacte tegenovergestelde is de waarheid.

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Verslag van een Polen-Newby-reis. (Read 467 times)
Wittebeer
Beginnend Lid
**

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Verslag van een Polen-Newby-reis.
05.11.2016 at 17:59:30
Print Post  
Als niet-Polenkenner net naar Polen geweest. Ik schrijf meestal verslagjes van mijn reizen en ze zijn er toch dus post ik hem voor jullie. Zo kijkt een nieuweling er tegenaan.

DEEL 1
Hoewel Polen niet hoog (maar wel erop) op mijn reislijst stond was er toch een aanleiding: een uitnodiging op een Poolse bruiloft op verzoek van de bruid, een Aziatische dochter van een Aziatische vriendin. En als het over reizen gaat ben ik snel overgehaald. De eerste vraag was WAAR, nu dat kon eigenlijk nauwelijks verder, Sokolka een kilometer of 40 achter Bialystok. Volgende vraag was HOE. Op zich lijkt het vliegtuig Wizz Air van Eindhoven naar Warschau het meest voor de hand te liggen maar doordat mijn data (te kort van tevoren) ongelukkig lagen (vluchten vol) dacht ik ach waarom dan niet met de auto in 2 dagen. Over land zie je ook meer dan in de lucht. Vervolgens maar eens gegoogled en dan kom je op een Polenforum die wat info geeft.
Ik was ooit wel eens in Polen geweest, in 1982 om precies te zijn, dus in een andere tijd. Warschau en Krakau waren grauw en Oswiecim was net open. Kan mij ook nog de Zwarte Madonna herinneren van Czestochowa. Maar nu zou het wel anders zijn.
De eerste etappe Nederland - Poznan was mooi te doen in een dag. Was nog ruim op tijd om een glimp op te vangen van de stad, een bijzondere combinatie van West en voormalig Oost. De Bed & Breakfast was prettig en het ontbijt overvloedig. Een positieve kennismaking.
De snelweg A2 van de grens tot Warschau is prachtig en niet zo druk. Landschap saai en eigenlijk ook weer niet, niks bijzonders maar ook niet lelijk. Vlakker dan ik had verwacht.  Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Eerste indruk van het verkeer: Hadden de Duitsers vroeger de naam autobahnblazers te zijn, ze zijn hun positie kwijt aan de Polen, Jezus wat een jakkeraars zitten daartussen. Hoezo strict 130? Maar verder gaat het best met de cruisecontrol.
Bij Warschau houdt de A2 op en daarmee ook voorlopig de Westerse wereld. Het eerste stuk S8 is nog oud met stoplichten, het voelde een beetje als Belgisch Limburg de binnenweg naar Hasselt maar dan wat lastiger. Ik dacht als dat maar gauw ophoudt, Bialystok is dan nog 190. Nu dat werd ja en nee. Eerst krijg je weer een goed stuk (wat klaar is) en daarna is het weer slingeren tussen de wegenbouw door. Per saldo was ik blij dat het gebeurd was. Na Byalystok is het weer goed tot Sokolka. Daar aangekomen was het hotelletje makkelijk te vinden, het is ook maar een dorp. Ik check in en geniet van mijn Argus Porter. Ook in Polen hebben ze zwaar bier. Wordt vervolgd…..

Back to top

IP Logged

Wittebeer
Beginnend Lid
**

Re: Verslag van een Polen-Newby-reis.
Reply #1 - 05.11.2016 at 21:19:40
Print Post  
DEEL 2
Ik meld mij als aangekomen bij de bruidegom. Spreekt perfect Engels maar hij is ook opgeleid in Londen. Of ik bij hun wil eten en of ze me op moeten komen halen. Natuurlijk, ik lees dat de alcoholcontroles streng zijn en ik heb al wat op. En ik verwacht daar nog wat te drinken. Dat blijkt juist. Moeders heeft zelfgemaakt spul in huis met een aardbeiensmaakje. Meer dan 3 jaar oud volgens zeggen. Smaakt prima. Het eten is een soort vlees met deeg als omhulsel. Poolse ravioli? In ieder geval kan ik het al niet op, men serveert overvloedig. Ze brengen me weer netjes terug.

De volgende dag is een toeristische dag. Eerst maar eens Bialystok. De uitstaling is bijna Russisch. Veel kinderkopjes en geen uitbundige winkeletalages. Een beetje  Oost-Duitse uitstraling van voor de wende. De beleving bestaat nog, alleen zo’n 900 km verder na het Oosten. Maar het voelt toch erg veilig, geen gejaagdheid en wellicht zijn minder indrukken goed voor de rust. Wel nog monumenten die dateren uit de koude oorlogtijd, pompeus.

Aan de buitenkant van de stad langs de ring zie je het modernere, supermarkten en moderne winkels die we in onze contreien gewend zijn. Hier veel autokentekens uit Belarus, zitten we tenslotte ook dichtbij. Of die makkelijk binnenkomen, ik heb geen idee.

Tijd om wat van de omgeving te zien. Het merengebied is te ver maar ik rijd eerst maar eens naar Elk in het noorden. Veel bossen onderweg. Het schijnt al een stuk oerbos te zijn maar ik zie toch het verschil niet, bos is bos maar daar hebben ze hier veel van. Na Elk nog wat noordwaarts. Als ik in Suwalski beland kan ik net zo goed even kijken in Lithouwen maar buiten de ervaring weer eens een ander land te betreden voegt het weinig toe, voornamelijk vrachtverkeer.

Augustow is wel een aardig plaatsje maar erg toeristisch is deze omgeving niet, als je de typeringen van het oerbos niet ziet is er weinig te zien. Binnendoor terug naar Sokolka is wel een leuke rit.
Gedurende de dag heb ik weinig op met de verkeersmentaliteit van de Polen, tenminste hun inhaalgedrag. Al verdienen ze maar een seconde tijd, een levensgevaarlijke inhaalmanoeuvre hebben ze ervoor over.

In het hotel hebben ze een soort cafetaria en Pizzeria. Uiterst vriendelijk geprijsd en het is nog lekker ook, qua eten heb ik tot op heden niks te klagen hier, no nonsense maar goed.
Ik heb contact met een paar andere buitenlandse gasten voor de bruiloft, niet raar dat die hier ook zitten, meer hotels zijn er niet. En dichtbij de feestzaal en zoals later zal blijken wel uiterst handig…….

Back to top

IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #2 - 06.11.2016 at 07:42:10
Print Post  
Ga zo door, Wittebeer, altijd leuk iemands eerste ervaringen te lezen.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Reply #3 - 06.11.2016 at 14:01:10
Print Post  
Tot zo ver een beregoed verhaal. Ben benieuwd naar het vervolg

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)
Back to top

IP Logged

Wittebeer
Beginnend Lid
**

Reply #4 - 10.11.2016 at 10:48:47
Print Post  
DEEL 3
De volgende dag is het de bruiloftsdag. Eerst naar de familie en dan verzamelen bij de City Hall van Sokolka waar het officiële gedeelte plaatsvindt. De trouwerij is simpel, geen toespraakje die je in Nederland wel  meemaakt. Wellicht ook lastig, de bruid spreekt en verstaat geen Pools dus is het vertalen ook lastig.
Na de officiële dingen gaat het hele gezelschap naar de zaal waar het feest moet gaan plaatsvinden.

De aankleding is kitscherig maar smaakvol als het je smaak is. Veel eten ligt al over de tafels uitgespreid, blijkbaar voor allemaal tussendoor. Het is in ieder geval meer dan genoeg, je vraagt je zelfs af of er nog meer bij moet.
Naast al het eten staat de Wodka al te wachten. Hier staat wodka koud, niet de Bokma. Verschillende merken maar Zubrowka, het plaatselijke merk is overvloedig aanwezig. De vader van de bruid vertrouwt me toe dat ze in Polen bij feesten aan kunnen geven hoeveel wodka in het budget zit. Het minimum is een halve liter per hoofd, vrouwen en kinderen meegeteld.

Het is nog geen 5 uur en de fles gaat al open. Wij zitten als Engelse gasten bij elkaar, kunnen we ook nog wat converseren. Helaas zit een Engelse gaste naast de grootste toaster van de wodka dus het gaat hard. Mijn waarschuwingen worden niet opgepakt dus het duurt niet al te lang voordat de eerste gevallen van dronkenschap zichtbaar zijn.

Gevaarlijk goedje, het drinkt als water en ik ben whisky gewend waar smaak aan zit. Ik houd het bij proeven van een paar verschillende soorten (als het smaakt naar water kan je ook water drinken) en aan het eind van de avond ben ik een van de weinigen die nog redelijk nuchter zijn.
De wodkasoorten zijn niet allemaal hetzelfde. De Zubrowka met een ietwat gelige kleur met een string gras erin bevalt me het beste hoewel ik me niet kan voorstellen dat het aan die spriet ligt.

Ongelooflijk wat die Polen kunnen wegwerken. Ze spoelen de wodka weg  met water, of sinaasappelsap, of een soort appelsap, of bier. Andere dranken zijn er niet. Vooral diegenen die het met bier wegspoelen en desondanks niet in coma raken wekken mijn verbazing.
Om 12 uur is het wel klaar. Ondanks mij tegensputteren regelt men een taxi (auto volgende dag ophalen). Men gelooft blijkbaar niet dat ik niet dronken ben……

Als ik de volgende ochtend heel vroeg terugwandel om de auto te halen staat hij eenzaam en alleen. Hoe zouden de andere gasten dan naar huis zijn gekomen?

Wordt vervolgd

Back to top

IP Logged

Wittebeer
Beginnend Lid
**

Reply #5 - 10.11.2016 at 11:38:42
Print Post  
DEEL  4
De laatste dag in Sokolka. Ik babbel wat met het personeel van het hotel over hun bezettingsgraad van het hotel want allen de Engelssprekende gasten van de bruiloft zitten hier. Men geeft aan dat het weliswaar buitenseizoen is maar dat ze voldoende gasten hebben, voornamelijk pelgrims. Er is dus wel iets bijzonders te zien hier merk ik op?

Ja, er heeft zich hier in 2008 een wonder voorgedaan, een mirakel zogezegd. Ik kan dat wel gaan uitleggen maar ik refereer maar naar internet met een link:

https://cruxavespesunica.org/2016/01/03/eucharistisch-mirakel-te-sokolka-polen-2...

Zo hebben we toch nog een toeristische attractie die overigens niet aan mij besteed is, ik ben niet kerkelijk dus laat ik het aan mij voorbij gaan. Ik doe het de dag rustig aan en bezoek als afscheid nog even de familie. Een van de gasten gaat morgen ook terug en moet naar Warschau Modlin. Ik bied aan haar aan mee te rijden, qua afstand scheelt het niet veel en dan mijd ik het verkeer bij de zuidring van Warschau. Haast heb ik verder niet.

Bij het afrekenen in het hotel krijg ik een kortingsbon voor de volgende keer. 5% op het eten. Leuk gebaar maar wat is 5% van weinig. Maar leuk als je na 1x al een vaste klant bent.

In de morgen vertrekken we vroeg. Uiteindelijk heel verstandig want aan files geen gebrek op de weg naar Bialystok. Letterlijk overal wegwerkzaamheden die in het weekend niet al te veel storen maar in weekdagen is het wel anders.  Zou wel erg vervelend zijn geweest als je niet ruim de tijd neemt.

Voor Warschau splitst de weg zich en nemen we de 62. Een fijne weg om te rijden, geen snelweg maar het rijdt vlot. Ik heb geen spijt van de routewijziging. Na de luchthaven rijdt ik weer alleen verder. Ik vervolg de 62, dan de 60 en vervolgens de 92 tot aan Konin, ik heb de tijd en anders dirigeren ze me meteen naar de tolweg.

Voor Poznan eet ik wat in een wegrestaurant, iets genaamd Kantoor, dan hoef ik er niet meer uit als ik bij de B&B kom. Ook dat smaakt nog zeker niet slecht. In de B&B wordt ik weer vriendelijk ontvangen, uiteraard kennen ze me nog.

De rit terug van Polen naar Nederland duurt lang. De baustellen vooral rond Hannover duren verschrikkelijk lang. Net als ik zit te denken over een tussenovernachting schiet het ineens op.

Thuis heb ik er ruim 3300 km opzitten. Uiteindelijk was het net zo ver als Salou in Spanje en dat voor een week. Maar het was een bijzondere ervaring, ik denk dat ik nog eens terug kom.

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter