Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Remember, there is only one rule left in Polish politics:
whatever PiS says, the exact opposite is the truth.

Onthoud dat er in de Poolse politiek nog maar één regel over is:
wat PiS zegt, het exacte tegenovergestelde is de waarheid.

Page Index Toggle Pages: 1 [2]  Send TopicPrint
Hot Topic (More than 15 Replies) Waarom alleen gepensioneerden Nederlanders ook belasting betalen in Polen. (Read 879 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Waarom alleen gepensioneerden Nederlanders ook belasting betalen in Polen.
Reply #15 - 10.06.2017 at 14:02:04
Print Post  

Quote:
Er zijn ook maar heel weinig Nederlandse gepensioneerden(ong 1000-1500) in Polen,waarvan er ook meerdere ex overheids(ABP) zijn,deze zijn niet belastingplichtig in Polen.

Dit is iets wat mij al jaren irriteert.

Wat maakt ex ambtenaren tot betere mensen dan hen die geen ABP hebben???

Ik had een neef [woont nu in Brazilië] die 20 jaar ambtenaar in Den Haag was, door de weeks woonde hij daar en in het weekend was hij thuis. We hebben eens serieus met een groep mensen die eigenlijk allemaal hetzelfde werk deden als hij, zitten afstrepen wat Mijn neef aan voordelen had, welke wij niet hadden. Was ongekend.

Er zijn ook nogal wat ex ambtenaren die je dat graag even inwrijven [mijn persoonlijke ervaring in het heden en verleden] Wat maakt hen tot meer dan een niet ambtenaar?? Woonde vroeger naast een Gemeentesecretaris, boeken over die man kan ik schrijven, maar wat voelde die zich.

IK beschouw het niet betalen van belasting door hen welke in Polen wonen omdat ze in het ABP zaten als  in de tijd dat een Amerikaan zijn paspoort liet zien en gewoon mocht vertrekken, zelfs als hij rottigheid had uitgehaald.

Moet het niet zo zijn alle regels voor IEDEREEN Gelijk????

Ik denk van wel.

Back to top
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Reply #16 - 10.06.2017 at 15:33:55
Print Post  
Pieszyce* wrote on 10.06.2017 at 14:02:04:
Moet het niet zo zijn alle regels voor IEDEREEN Gelijk????

Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #17 - 10.06.2017 at 16:43:32
Print Post  

???????????

Back to top
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #18 - 10.06.2017 at 17:02:06
Print Post  
Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend is een slagzin gebruikt in reclame-uitingen van het product Wc-eend.De slagzin verwierf een grote populariteit. Hij ging na de reclamecampagne een eigen leven leiden als uitdrukking, die gebruikt wordt wanneer een deskundige een advies geeft dat in lijn ligt met zijn eigenbelang.

Met andere woorden, de ene ambtenaar zal maar zelden een andere ambtenaar afvallen. Ze zouden wel gek zijn om al hun voordelen te laten vervallen.

De belastingen op overheidspensioenen worden alleen geheven door het land dat deze uitbetaalt.

Dus dat zal wel niet snel veranderen.

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #19 - 10.06.2017 at 17:03:50
Print Post  
Eigenlijk klopt dat met ex overheidspersoneel ook niet zij zijn alleen vrij gesteld volgens het verdrag voor hun ABP pensioen en als ze ook in niet overheidsdienst gewerkt hebben en daarvan een pensioen ontvangen en een AOW uitkering hebben moeten ze daar in Polen ook belasting over betalen. Maar dat begrijpen ze bij ministerie financien in Polen toch niet.
Eigenlijk weten ze het verschil niet tussen AOW en pensioen.
Ze weten ook niet wat partner alimentatie,het gedeelde pensioen met ex echtgenote en AWBZ enz. is.
De te betalen belasting over een pensioen in Polen en Nederland is het grote verschil niet.

Wel hebben ze tussentijds het verdrag aangepast ,dat Nederlandse militairen die in Polen wonen evt. met hun gezin,niet belastingplichtig in Polen zijn.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #20 - 10.06.2017 at 17:53:36
Print Post  

Beste Joe,

De slagzin ken ik, zo dom ben ik nu ook weet niet. Ik schreef eens op het forum van NU.nl, dat deze slagzin wel populair kon zijn, maar ik hem als de pest haatte. Het is zo’n gemakkelijke opmerking, maar geeft niet aan wie/wat. Mede om die reden is het product WC eend hier in huis ook verbannen. Want mensen die zo’n domme reclame kunnen bedenken, hebben volgens ij ook een slecht product. Dat klopt dus ook want ik heb een beter werkend product zonder die reclame.

Maar waar het mij om ging, is……………….. om welk deel van de tekst gaat het??

Och laten we stellen, dat het niet willen laten vallen van de voordelen, iets over de ambtenaar die dit niet wil zegt. Want eigenlijk is het discriminatie richting de andere werkenden ingesteld door een rovende overheid die wil voorkomen dat ambtenaren hun mond open doen.

Quote:
De belastingen op overheidspensioenen worden alleen geheven door het land dat deze uitbetaalt.

Lees mijn stukje over die mijnheer die in Indonesië ging wonen nog eens een keer! Ik heb destijds zijn contract met het uitvoerende orgaan gelezen en het stond er dus echt in. En NU nog steeds krijgt de beste man BRUTTO uitgekeerd

Nee ik verwacht ook niet dat het snel weer zal veranderen, wetende hoe het systeem werkt.

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #21 - 10.06.2017 at 18:02:21
Print Post  

Glogow,

Eigenlijk klopt er nergens wat.

Mijn ervaringen met de overheid, [heb 20 jaar met ze te maken gehad] is dat alles klopt wat er ingesteld is, tot, ja tot je er mee te maken krijgt, dan ben je het haasje.

Partner pensioen na scheiding wist ik ook niet, maar ik niet alleen ongeveer 90% van Nederland snapt dat niet en weet dat niet. Net zoals wanneer mijn ex dood gaat, dan krijg ik 36 euro elke maand. Nou ze bekijken het maar, naast dat ik weet dat ze niet meer leeft wens ik niets van haar te ontvangen. ER vanaf komen, Nee mijnheer dat gaat niet, enige methode is de bank opdracht te geven dit elke maan ergens te schenken zonder dat u het ziet.

Heerlijk zo’n land brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Wat hebben Nederlandse militairen in Polen te zoeken, buiten dat ze er goedkoop gaan wonen??

Back to top
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #22 - 10.06.2017 at 18:33:54
Print Post  
Beste Pieszyce,

Voor mij als buitenstaander heb ik geen inzicht in de situatie van jouw kennis die in Indonesië woont.
Ik twijfel niet aan jouw woorden dat deze man zijn pensioen  uit Nederland bruto ontvangt.

Ik ben niet op de hoogte van de belastingafspraken tussen Nederland en Indonesië. Ga mij er ook niet in verdiepen.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #23 - 10.06.2017 at 19:28:03
Print Post  

Och Kennis, hij was controleur bij de ziektewet, maar ik kende hem ook heel goed privé. Ik neem aan als je op elkaars verjaardagen komt dat het iets meer is dan kennis.

Perfect, is ook niemand die dat vraagt. Mij ging het alleen er om, dat er zoveel verschillen zijn waar niet alleen vreemde zaken in voorkomen maar ook ongerechtigheid.

Toch misschien handig  geweest als je antwoord op mijn vraag gaf en niet iets er tussen uit trekt wat het minst belangrijk was in mijn reactie.

Glogow,

Blijf ons svp informeren over deze zaak, ik ga wat anders doen.

Ik hoop in ieder geval dat het voor jou nog eens goed afloopt.  Wink   Smiley

Back to top
IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #24 - 10.06.2017 at 22:49:36
Print Post  
[quote author=Torun-Marcel link=1496508771/14#14 dat
Je schrijft dit in het openbaar, dus mag ik denken: waarom ga je uit juridische overwegingen dan wel naar Duitsland?
Ik vraag het mij alleen af.

Marcel,ik wil je graag een antwoord hierop geven,maar het heeft een lange voorgeschiedenis.

De eenvoudigste reden is dat als er een nieuw verdrag komt deze waarschijnlijk alleen voor nieuwe gevallen is en niet voor degenen die daarvoor al naar Polen geemigreerd zijn,dat hebben ze vaker gedaan.

De tweede belangrijkste reden is de belasting aanslag,deze gaat in principe over 2009.
Ik had voor 2007 een woning in Nederland met mijn vrouw en een zoon.
Vanaf de dood van mijn vader in 1998 had ik de zorg voor mijn invalide moeder,zelf waren mijn vrouw en ik nooit in deze woning,maar altijd bij mijn moeder.
Toen mijn zoon bij zijn vriendin ging wonen (nu zijn vrouw) en de moeder van mijn vrouw in Polen verzorging nodig had wegens dementie,is de moeder in ons huis gaan wonen en gaf mijn vrouw de verzorging,dat is 24 uur per dag,.
Ik heb voor haar een verpleegster voor halve dagen ingehuurd en ook de nodige medicijnen betaald omdat zij een pensioen had van 250 euro.
Ik vroeg in 2007 en nog een keer in 2012 aan de Nederlandse en Poolse belastingdienst wat de gevolgen waren als ik ook in Polen zou wonen.
Nederland schreef mij dat AOW en WAO aan Nederland toegewezen is,Polen schreef als ik meer als 183 in Polen verblijf en Polen het centrum van mijn leven is ik daar ook belasting moet betalen,beide was niet zo.
Beide moeders zijn reeds overleden,mijn moeder in 2014.
Toen begonnen de belasting problemen,eerst schreven ze dat ik ong.48000zl over 2009.
Ik ging naar de belastingdienst,daar waren ze niet op de hoogte dat in 2009 al 6000 euro loonheffing betaald had.
Zij krijgen van de Nederlandse belastingdienst ongevraagd de jaar opgaven opgestuurd en niet de betaalde loonheffing.
Nu sla ik een groot aantal gesprekken met de Poolse belastingdienst over.
Uiteindelijk kreeg ik enkele dagen voor kesrtmis 2015 van een belasting deurwaarder een aanslag van 24000zl deze stond aan de poort vroeg mijn naam en legitimeerde  zich niet en zei geef mij uw paspoort dan krijg u een brief van mij,ik zeg niemand krijg mijn paspoort en stuur de brief maar met de post.
Deze kwam een dag later en ook de belasting deurwaarder weer en deze legde voorlopig beslag op mijn enige bezittingen in Polen,een scooter en een aanhangwagen,ook een lijst van vijf banken waar ik eventueel geld op had kunnen staan,nu had en heb ik geen bank in Polen.
Nu betaalde ik voor het eind van het jaar de 24000zl en later bood de directeur van de belasting zijn verontschuldiging aan,hij scheef dat deze actie geen schoonheids prijs verdient ,maar de enige mogelijkheid was om het geld te innen voor het eind van 5+1 jaar.
Ik zeg jullie hebben alleen een reken foutje gemaakt van 2400zl,enkele dagen later komt de postbode en betaald mijn vrouw de 2400zl zonder verontschuldiging  van de belastingdienst.
Heb bezwaar gemaakt en daarna in beroep gegaan en dan een rechtszaak aangespannen bij de administratieve rechtbank in Wroclaw.
Toen werden ze echt lastig en moest elke maand daar komen binnen 7 dagen anders een boete van 3200zl,om allerlei dingen uit te leggen en brieven laten vertalen van de Nederlandse belasting dit duurde meer als een jaar.
Ik had een Poolse belasting advocaat heb deze 5000zl betaald,deze heeft het verweer geschreven,heel erg goed en wij waren er van overtuigd dat we deze rechtszaak wonnen.
Deze zaak kwam voor begin van dit jaar en was een schijnproces ik was er niet bij,lag in een Duits ziekenhuis met een herseninfarct,mijn vrouw met advocaat wel ,zij mochten niets zeggen alleen vragen beanwoorden.

Dan komt de advocaat van de belastingdienst  met een aantal faxen van het ministerie financien deze hadden informatie van buro CLO,dat is een onderdeel van de douane waar iemand is die met alle landen informatie mag inwinnen en geven over belastingen zonder de betrokkene te informeren.

Dat waren opgelegde fax vragen die,een van deze vragen was of ik voor altijd dus definitief ingeschreven was in Glogow.
Nu was ik helemaal niet bij de gemeente ingeschreven in de woning van mijn vrouw had daar alleen een adres.
Antwoord was ja.
Een andere vraag was of ik ook familie in Nederland had waar ik kon verblijven,het antwoord was nee.
Ik heb twee zonen en kleinkinderen in Nederland en had in 2009 ook mijn moeder die ik verzorgde.

Er waren 3 rechters een was het met ons eens dat ik niet belastingplichtig in Polen was de andere twee vonden van wel,met als bewijs deze twee geheime faxen van de Nederlandse administratie welke volgens mij niet bij een rechtszaak als bewijs gebruikt mogen worden omdat het hier alleen gaat om informatie buiten de betrokkene om

Ik maak het hele verhalal niet langer,maar beantwoord de vraag van Marcel.
Mijn advocaat zei mij als wij de rechtszaak verliezen,heb je een groot probleem,ze kunnen dan van 5 of 6 jaar de belasting in een keer proberen te innen.
Dat geld heb je niet het kan oplopen tot 100000zl,je kan je beter een woning huren in het buitenland en je daar laten inschrijven,dus nu woon ik meer als een jaar in Lohsa ong. 40km van de Poolse grens en mijn vrouw in Polen.
Hij zei omdat je in Polen alleen een scooter en aanhangwagen heb,de rest is van mijn vrouw en kunnen ze niet zo maar aankomen.
Toen ik laatste jaar een keer in Polen was omdat mijn vrouw een ongeluk had gehad met haar auto ,was ik vrijdagavond gekomen en stond s'maandags om 10 uur de belasting voor de deur,hij zei mijn naam en vroeg of dat klopt,ik zeg in het Engels deze meneer woont in Duitsland en dat is bij jullie bekend.

Moet wel zeggen dat ze na de rechtszaak veel vriendelijker geworden zijn ik hoefde de rente over de aanslag 2010,was meer als 4000zl niet te betalen en de deurwaarder kosten van 800zl ook niet.

Back to top

IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #25 - 11.06.2017 at 16:13:35
Print Post  
Dank je wel, Glogow, dat je het allemaal hebt willen uitleggen. Dat stel ik op prijs.
Het is nogal wat dat je in het buitenland moet wonen om te voorkomen dat je geplukt wordt.
Daar had Kafka een boek over kunnen schrijven.
Het feit dat vertegenwoordigers van de belastingdienst beiden een eigen interpretatie hebben en deze ook "inzetten" maakt de hele zaak complex maar ook
onredelijk tot onfatsoenlijk t.o.v. de belastingbetaler.
Maar goed, ik begrijp nu waarom je dankzij de staat je priveleven op zijn kop moet zetten.
Je zou er een ombudsman op moeten kunnen zetten.
Dit is echt oonbehoorlijk bestuur.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #26 - 23.09.2017 at 12:19:50
Print Post  
Over arrogantie van de huidige Poolse regering.
Ze hebben geld nodig dus willen ze de belastingverdragen met alle landen terug draaien naar de verreken methode (is nu alleen het geval met Nederland,Kazakstan en USA).

Dus als men inkomen uit een ander land heeft is men ook belastingplichtig in Polen en dat waarschijnlijk met ingang van volgend jaar.

Vandaag 'Dziennik Gazeta Prawna' behandelt een belangrijk probleem met betrekking tot de belasting van Polen die in het buitenland werken. Werk je en verdien geld in het buitenland? In ieder geval moet je in Polen logeren. Zo'n verandering wil de regering voorstellen.
Momenteel maken veel contracten (bijv. Met het Verenigd Koninkrijk) geen toegang tot PIT in Polen wanneer bijvoorbeeld een echtgenoot in een ander EU-land werkt, maar zijn vrouw en kinderen wonen op de Vistula-rivier. De nieuwe regel zal zijn dat werknemers in een ander land hun inkomen in Polen moeten onthullen op basis van een wijziging in de methode om dubbele belasting te vermijden.

Polen heeft in 2006 een dubbele belastingovereenkomst ondertekend met het Verenigd Koninkrijk. Dit komt door het toenemende aantal Poolse werknemers in het Verenigd Koninkrijk, die verplicht zijn om een ​​Britse inkomstenbelasting in hun eigen land te betalen. De overeenkomst van de Poolse overheid met de Britse fiscale overheid gaf toe dat het op dat moment van dat recht kon worden vrijgelaten. Nu verandert de regering zijn aanpak met 180 graden - merkt Gazeta Prawna op.

Wat is de methode van evenredige berekening om in werking te treden? Het maakt niet uit welk land u bent, u moet uw belastingrendement in Polen indienen en uw inkomen in elk land opgeven. Als het belastingtarief in het buitenland lager is dan de Poolse, dan moet het verschil in het land betaald worden, tenzij de belastingplichtige uit de afschaffingsuitkering komt.

Geciteerd door "Gazeta Prawna" legal counsel Józef Banach legt het als volgt: "Als de bezoldiging van de Pool wordt belast in het land een tarief van 15 procent, terwijl we het gemiddelde belastingtarief voor een dergelijk inkomen is 20 procent, moet meer betalen in Polen de resterende 5.. ook al is het het salaris dat je volledig verdiend hebt voor werk in land A ".

In het geval van buitenlands inkomen is het ook belangrijk dat de belastingbetaler inkomsten heeft, "schrijft het dagelijks. Anders worden ze behandeld, bijvoorbeeld uit de verkoop van onroerend goed, en van werk of persoonlijke activiteit. In deze laatste twee gevallen kunnen ze rekenen op bovengenoemde afschaffingshulp (artikel 27g van de PIT-wet), die alleen van toepassing is op natuurlijke personen.

Veranderingen in de toepassing van overeenkomsten over het vermijden van dubbele belasting wordt automatisch in werking treden op de datum van inwerkingtreding van de Overeenkomst tussen de Poolse en de andere partij bij de overeenkomst (bijv. Het Verenigd Koninkrijk) en zal in het algemeen van toepassing vanaf het volgende kalenderjaar of fiscale jaar.

11-sept 2017

Wijzigingen in Poolse belastingwetgeving over Polen in het buitenland

De Poolse regering is voornemens om over het vermijden van dubbele belasting met de landen van de EU, die de wijziging van de wijze van afwikkeling van PIT-in zal maken, en wat nog belangrijker is de overeenkomst te wijzigen, zal veranderen om aan te tonen dat het huidige gebrek aan inkomsten in sommige landen van de Europese Unie in de Poolse belastingdienst.
Tot nu toe, om aan te tonen inkomen in het buitenland gerealiseerd hebben mensen die werken in België, Nederland en de Verenigde Staten zijn de landen waarvoor de methode van de evenredige aftrek van toepassing is, wat betekent dat ze worden belast in beide landen (Polen en een van de EU-landen) .
Landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Noorwegen en Denemarken ondertekend met Poolse akkoord over de methode van vrijstelling met progressievoorbehoud, dat wil zeggen indien het inkomen alleen in deze en soortgelijke Staten werd bereikt, had niet in de Poolse belastingdienst te worden erkend, indien de belastingplichtige niet wilt krijgen van het kantoor van attestatie van verdiend inkomen (bijvoorbeeld EU-EWR).

Wat betekent het voor de belastingbetaler om deze wijzigingen aan te brengen?

Na het aanbrengen van wijzigingen in het aantal landen, die van toepassing zijn op het contract met de methode van de evenredige aftrek (dwz belastingheffing in het land waar het inkomen bereikt, en bovendien, in Polen) te verhogen. In de praktijk betekent dit zo veel dat mensen die bv. In Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Noorwegen zullen worden gedwongen om rekeningen te vereffenen met de Poolse belastingdienst.

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #27 - 23.09.2017 at 18:52:45
Print Post  

Quote:
Dus als men inkomen uit een ander land heeft is men ook belastingplichtig in Polen en dat waarschijnlijk met ingang van volgend jaar.

Oké, maar wanneer. Ik bedoel daar mee,............

Als je telkens werknemer bent voor een periode bijvoorbeeld een half jaar of jaar.

of

Als je werknemer bent voor een periode langer dan 5 jaar omdat je getrouwd bent met een Nederland.

Dat laatste zou bezopen zijn en diefstal.

Graag zou ik de linken van het artikel hebben, kan via PM

Verder is het de vraag weet Brussel van deze truc??

Back to top
IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #28 - 14.11.2017 at 14:49:58
Print Post  
Na vijf jaar contact zoeken met leden van de tweede kamer en ministerie financien eindelijk een kamer vraag waarin ook mijn standpunt duidelijk naar voren komt.

www.rijksbegroting.nl/2017/kamerstukken,2016/10/14/kst227146.html ;                                                                       

Bij de toepassing van belastingverdragen wordt de heffing op pensioenuitkeringen doorgaans toegewezen aan het woonland, dat wil zeggen het land waar de uitkeringsgerechtigde woont. Dit terwijl het pensioen is opgebouwd in Nederland, en hier de pensioenpremies in aftrek zijn genomen. Tegelijkertijd worden ABP-pensioenen doorgaans wel aan Nederland toegewezen. Is dit onderscheid tussen ambtenarenpensioenen en reguliere pensioenen nog wel te rechtvaardigen? Kan de regering aangeven of het Nederlandse verdragsbeleid op dit punt nog wel van deze tijd is, en de Kamer laten weten of zij wijzigingen op dit punt overweegt, zo vragen de leden van de PvdA-fractie.

De leden van de PvdA-fractie hebben er moeite mee dat bij pensioen emigratie de Nederlandse belastingclaim doorgaans verloren gaat. Het beginsel dat pensioenen in de woonstaat worden belast werkt sterk nadelig uit voor landen met een hoogontwikkeld stelsel van kapitaaldekking en kan emigratie om oneigenlijke redenen in de hand werken. Deelt de regering dit ongenoegen? Ziet de regering mogelijkheden om in belastingverdragen vaker dan nu het geval is bronheffingen op te leggen bij pensioen emigratie?

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #29 - 14.11.2017 at 18:20:00
Print Post  

Keurig en Geweldig man, maar wat een snelheid hebben die lui, vreselijk.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1 [2] 
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter