Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 2 [3]  Send TopicPrint
Very Hot Topic (More than 30 Replies) Waarom alleen gepensioneerden Nederlanders ook belasting betalen in Polen. (Read 1.049 times)
glogow
Trouw Poster
**

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Re: Waarom alleen gepensioneerden Nederlanders ook belasting betalen in Polen.
Reply #30 - 10.04.2018 at 19:24:20
Print Post  
Volgens onofficiele informatie word het belastingverdrag met Polen gewijzigd in bronland belasting dus geen woonland belasting meer betalen aan Polen over het inkomen uit Nederland.
Ik wacht af tot officiele bekendmaking,als de tweede kamer is ingelicht over de verandering en goedgekeurd heeft.

Hier een gedeelte van de brief van de minister van financien W.B.Hoekstra aan de tweedekamer.

Jaarplanning ministerie financien voor 2018.

Brief inzake beleidsmatige mutaties of majeure wijzigingen december 2018.

Evaluatie accijns teruggaaf LNG
Evaluatie IB-middelingsregeling
Evaluatie regelingen overdrachtsbelasting
Wijzigingsprotocol voor het belastingverdrag met Polen
Wijzigingsprotocol voor het belastingverdrag met Zwitserland
Wijzigingsprotocol voor het belastingverdrag met Bangladesh
Belastingverdrag met Iran

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #31 - 11.04.2018 at 01:21:08
Print Post  

Hai Glogow, welkom terug in de hoop dat je helemaal herstelt bent.

Vraagje is er ook een link naar - Wijzigingsprotocol voor het belastingverdrag met Polen

Back to top
IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #32 - 11.04.2018 at 08:37:30
Print Post  

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #33 - 11.04.2018 at 11:54:36
Print Post  

Hai Glogow,

Bedankt voor het plaatsen van de link.

Ik hoop ook dat snel alles in orde gemaakt zal worden en dat de ellende voor jou voorbij zal zijn.

Back to top
IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Reply #34 - 12.04.2018 at 16:38:22
Print Post  
Volgens de planning is het wijzigingsprotocol eerst aan de orde in december 2018. De grote vraag is of de planning wel wordt gehaald, immers overheidsmolens malen langzaam Daarbij is Polen ook partij en daar gaat het nog langzamer. Het zou mij niet verbazen als dit protocol na de vereiste besluit vorming eerst in 2020 of 2021 van kracht wordt

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)
Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #35 - 28.06.2018 at 10:08:34
Print Post  
Als reactie op het voorgaande geschreven door  nemo.omen.

"Het zou mij niet verbazen als dit protocol na de vereiste besluit vorming eerst in 2020 of 2021 van kracht wordt"

Bij ondertekening word de wijziging van het verdrag direkt van kracht .
Dus als Nederland en Polen in december een nieuw belasting protocol ondertekenen kan Polen geen belasting meer heffen over de AOW,WAO en pensioenen betaald door Nederland z.g. bronheffing.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/06/07/nederland-tekent-verdrag-...

Nu het volgende Nederlandse ministerie financien heeft contact gehad met het Poolse ministerie financien.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/pensioen-uitkering-en-kinderbijs...

Met het gevolg dat de vice minister van financien "Pawel Cybulski" een brief aan alle direkties van de belastingen gestuurd heeft,met de opmerkingen dat de Nederlandse AOW,ers en WAO,ers niet op de hoogte waren dat ze ook belasting in Polen moeten betalen en vraag om een induviduele behandeling,terughoudendheid,dus geen boete of rente en evt. kwijtschelding van belasting achterstand.

In het Nederlands.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2018/05/18/vertaling-b...

In het Pools.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2018/05/18/brief-pl-mi...

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #36 - 28.06.2018 at 11:54:41
Print Post  

Dus geheven boetes zouden in principe terugbetaald moeten worden??

Is nog steeds een zooitje dus. Tijd dat het gelijk aan andere landen wordt.

Ken iemand die naar Hongarije is gegaan en alleen in Hongarije belasting betaald. Het pensioen en de AOW wordt Bruto aan hen uitgekeerd.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #37 - 28.06.2018 at 15:31:17
Print Post  
Quote:
  Is nog steeds een zooitje dus. Tijd dat het gelijk aan andere landen wordt.
Ken iemand die naar Hongarije is gegaan en alleen in Hongarije belasting betaald. Het pensioen en de AOW wordt Bruto aan hen uitgekeerd.

Ik ken iemand (mijn vrouw) die over haar Poolse pensioen belasting betaald heeft maar het ook in
Nederland moet opgeven waarna het pensioen dus nog een keer belast wordt.
We zijn hierover bezig met een belastingconsulent.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #38 - 28.06.2018 at 17:21:52
Print Post  

Vele landen, vele andere benaderingen.

Het is de man van de zus van mijn buurman, die in Hongarije woont en daar alleen belasting betaald.
Ze krijgen hun Nederlandse Pensioen en AOW Bruto over gemaakt en betalen in Nederland alleen nog de
gezondheidszorgverzekering om ook in Hongarije die slecht is.

Heb ook al een verteld dat iemand die naar Indonesië vertrok de uitkeringen Bruto kreeg.

Beide gevallen ken ik te goed, om te zeggen, ik heb twijfels, want van beide heb ik bewijzen gezien.

Moet ik dan constateren dat er in NL met dubbele maten gemeten wordt? Van Polen kennen we dat, maar NL..................

Back to top
IP Logged

Thomasz
Beginnend Lid
**

Reply #39 - 16.08.2018 at 19:54:03
Print Post  
glogow wrote on 03.06.2017 at 17:52:51:
Dit is het antwoord van Ministerie financien.

Geachte heer.

Via diverse kanalen ontving het ministerie van Financiën mails van uw waarin u schrijft over de gevolgen die het belastingverdrag tussen Nederland en Polen in bepaalde situaties heeft.

De problematiek van de bijheffing in Polen is ons bekend. Inwoners van Polen met een Nederlandse AOW moeten overeenkomstig het verdrag in Nederland belasting betalen over hun AOW. De in Nederland betaalde inkomstenbelasting kunnen zij vervolgens in het kader van de voorkoming van dubbele belasting verrekenen met de Poolse belasting die is berekend over de AOW. Omdat de Poolse belasting echter hoger is dan de Nederlandse belasting over de AOW, wordt weliswaar de gehele Nederlandse inkomstenbelasting verrekend, maar moet in Polen nog aanvullend belasting worden betaald. Dit is in overeenstemming met het huidige verdrag en er is dan ook geen sprake van dubbele belasting.

Met Polen wordt onderhandeld over een aanpassing van het belastingverdrag op dit punt maar hiervoor zijn wij ook afhankelijk van Polen,het betreft immers een verdrag tussen twee partijen. Verder moet bedacht worden dat het uitonderhandelen, ondertekenen en uiteindelijk goedkeuren in beide parlementen van een wijziging van een verdrag een langdurig proces is. Bovendien zal een nieuw verdrag alleen kunnen gelden voor toekomstige gevallen/jaren.

Tijdens de eerstvolgende onderhandelingsronde zal Nederland dit probleem aankaarten. Over de precieze stand van zaken en inhoud van onderhandelingen worden echter geen nadere mededelingen gedaan, dit zou de onderhandelingen kunnen bemoeilijken. Op verdere mails of brieven van u hierover aan het ministerie wordt dan ook niet inhoudelijk gereageerd. Ik vertrouw op uw begrip hiervoor.

Met vriendelijke groeten,

Mw. S.N. Boitelle
Directeur Communicatie
Ministerie financien.

De vraag van mij:

Hoe een actie in 2007 van Poolse werknemers in Nederland tot resultaat heeft dat zij heel weinig tot geen belasting betalen over hun inkomen en Nederlandse gepensioneerden of WAO'ers in Polen daar een maximale belasting betalen.http://polonia.nl/?p=1201Het gevolg van deze actie dat Polen zijn belastingwet wijzijzigde art3 punt 1a toevoegde het woord –of- .Men is in Polen belastingplichtig als men er fysiek meer als 183 verblijf en/of(dit is de wijziging) men er zijn centrum van zijn leven heeft. Zo werden alle Poolse werknemers in het buitenland die hun familie in Polen hadden in eens klap in Polen belastingplichtig.

Alle Eurpese landen hebben daarna hun belastingverdrag met Polen gewijzigd van proporsienaal (woonland) naar progressief(bronland belasting)behalve Nederland.

Toen Nederlandse gepensioneerde de vraag stelde aan de Nederlandse Ombudsman,gaf deze het vreemde antwoord van een belastingamtenaar

Welke geen rekening hield dat men in Polen geen belasting vrij bedrag (115euro)heeft en geen of weinig aftrekposten heeft.

https://www.nationaleombudsman.nl/columns/2012/een-prima-ambtenaar
Internationaal belastingrecht Polen | Nationale ombudsman
www.nationaleombudsman.nl
Een prima ambtenaar van de Belastingdienst zoekt voor Poolse emigranten het internationaal belastingrecht uit. Lees hier verder.

Ook bij de vragen van de Tweedekamerlid Dhr Brinkman antwoorde de Staatssecretaris Weekers:*Aangezien er aanvankelijk bij de Poolse overheid onzekerheid bestond over de toepassing van het belastingverdrag op Nederlandse socialezekerheidsuitkeringen,heeft zij informatie ingewonnen bij het Nederlandse Ministerie van Financien,dat vervolgens bij briefwisseling uitgebreid is ingegaan op de toepassing,zoals verwoord in het antwoord 1.Ter bevestiging van die toepassing hebben Nederland en Polen op basis van overlegartikel in het verdrag een accoord gesloten,dat werd gepubliceerd op de internetsite van de Nederlandse ambassade in Warschau bij veel gestelde vragen.

Verder is de Nationale Ombudsman in zijn column in de Telegraaf van 14 april 2012(Een prima amtenaar)zeer te spreken over de voorlichting die de Nederlandse Belastingdienst geeft.*

HOE KAN EEN STAATSECRETARIS(die zoveel grote fouten heeft gemaakt)NEDERLANDSE SOCIALE ZEKERHEIDSUITKERINGEN VOOR 18 of 30% WEGGEVEN aan de Poolse belastingdienst.Dit geld word opgebracht door de Nederlandse werkende bevolking en word tot heden 9 jaar onrechtmatig geind door de Poolse belastingdienst.DI IS EEN GROTE SCHANDE.

Hoe kan het zijn dat de Nederlandse Ministerie van Financien schriftelijk onderhandeld met de Poolse Ministerie Financien en een accoord sluit,waarmee ze van de Nederlandse AOW'ers en WAO'ers in Polen 18 tot 30% van de Sociale Verzekeringuitkering weggeven aan de Poolse Belastingdienst,zonder medeweten en overleg met de volksvertegenvoordigers van de Nederlandse Tweedekamer.De onduidelijkheid in het belasting verdrag met Polen van 2002 was art18 punt 5,waarin staat dat Polen" MAYBE" ook belasting mag heffen ,alleen de Engelse text is geldig,in het Pools en Nederlands onduidelijk vertaald.Het Nederlandse Ministerie van Financien had direct het verdrag moeten veranderen zoals alle andere Europese landen,men geef toch niet een gedeelte van een socialeverzekeringsuitkeringen weg aan een ander land welke geen sociaal verzekerings systeem heeft.

Hiermee hebben ze o.a. de Nederlandse gepensioneerden een ongelijke behandeling gegeven t.a.v. gepensioneerden uit andere Europese landen welke alleen bronbelasting betalen en vrijgesteld zijn van belasting in Polen.Dus Nederlandse Ministerie van Financien geeft Polen de gelegenheid te discrimineren tegen Nederlandse gepensioneerden in Polen,wat volgens de wet verboden is in Nederland,Polen en de Europese Unie.
Er zijn gepensioneerden die met een Poolse vrouw getrouwd zijn en een half gehuwde AOW krijgen van 750euro p/mmet een klein pensioen waarmee men in Nederland naar de socialedienst moet.Deze zijn in Polen gaan wonen en moeten daar 200euro p/m belasting betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2012...
WAO'ers in Polen.
www.rijksoverheid.nl
2012Z11883 Vragen van het lid Brinkman (Brinkman) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Nederlandse WAO'ers in Polen (ingezonden 13 juni 2012)

Dit gebeurd alleen om de Poolse werknemers die geen inwoner van Nederland zijn een belasting vrij inkomen te geven,dit ten gunste van de Nederlandse werkgevers en uitzend buro's.
In Polen hebben ze in 2008 de wet Abolicja(opluchting of vrijstelling) ingevoerd,zodat over het inkomen verdiend in Nederland in Polen belasting geheven word(welke veel hoger is als in Nederland) .
Waarom is het nieuwe verdrag nog niet onderteken

Ik snap er de ballen niet meer van, sinds dag een dat we verhuizde naar Polen hebben ik en mijn echt genoot NOOIT EEN ZLT belasting hoeven te betalen,Zijn langs gewest bij de belasting diens in Polkowice, ert was totaal geen reden om belasting te betalen in Polen, Mijn  en vrouw AOW en Pensioen
worden over gemaakt op een bank in Nederland, zelf mijn pensioen toen ik nog in de Emirate werkte zijn volkome belasting vrij hier, ik denk dat het proibleem zit bij dat de uitkerings instantie het overboek naar een Poolse rekening, dom ,dom, De bedragen die Glogow noem zijn absuurt.

Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #40 - 16.08.2018 at 22:04:11
Print Post  
Het gaat mij te ver als deze persoon per PB vraag waar ik in Glogow woon,dan met grote letters aan mij meld dat hij "totaal geen problemen heeft met welke instelling ook" en mij dan "dom,dom" vind dat ik mijn pensioen overlaat maken op een Poolse bank rekening.

Nu heb ik geen Poolse bankrekening en ook nooit gehad,het is eerder dom om zo te reageren.

Een bekende van mij ook gepensioneerd woonde ong. 10 jaar in Polen zei ook dat hij geen problemen had,tot hij 3jaar geleden een uitnodiging kreeg om bij de Poolse belastingdienst te komen.
Hij kon van de afgelopen 5 jaar(is nu 6jaar) betalen,is heel snel naar Nederland teruggekeerd en komt nooit meer naar Polen.

Ja daar krijgen ze ongevraagd van de Nederlandse belastingdienst elk jaar het inkomen van Nederland.

Dit met uitzondering van de ambtenaren (ABP) pensioenen.
Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn met bewijzen,maar als het niet gelezen word wat hieronder in de link staat van het Poolse ministerie van financien,zal het wel dom zijn van mij dat ik het hier 28-06-2018 geplaatst heb

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/publicaties/2018/05/18/vertaling-b...

Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #41 - 16.08.2018 at 22:37:00
Print Post  
@Thomasz,

Waarom zou Glogow liegen over zijn probleem?
En bedragen verzinnen?

Voor jou zijn deze bedragen absuurt (absurd) voor hem gewoon de realiteit.

Daarnaast is het voor een "nieuw" lid niet netjes om iemand te bekritiseren met de woorden dom, dom.

Moet je niet doen.

Ga lekker geniet van jouw vijvers met koi karpers.

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #42 - 16.08.2018 at 22:58:44
Print Post  

Beste Thomasz,

Ik zou u vriendelijk willen verzoeken, minder aanvallend richting mede forumleden te schrijven!!

Wat Glogow schrijft, heeft hij tot nu toe met links en teksten aangetoond. Waar zijn uw documenten en bewijzen dat de bedragen van Glogow absurd zijn??

Misschien hebt u tot nu toe geluk gehad, dat er bij u geen verraders in de buurt wonen, koetser dit en val een ander niet aan.

U schrijft dat u Koi karper vijvers heeft, hoe is het met uw beruchte spoorbaan? U ziet, ik weet wie u bent, dat zag ik al vanaf het moment van registratie, dus ik verzoek u nogmaals rustig te blijven, zodat u langer van het forum kunt genieten dan voorheen een paar keer het geval was.

Met vriendelijke groet,
Namens het Polenforum.nl team
Pieszyce

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #43 - 16.08.2018 at 23:00:07
Print Post  

Quote:
Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn met bewijzen,maar als het niet gelezen word wat hieronder in de link staat van het Poolse ministerie van financien,zal het wel dom zijn van mij dat ik het hier 28-06-2018 geplaatst heb

Glogow,

Ga gewoon door met wat je altijd doet, verder nergens iets van aantrekken.
Komt allemaal goed.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1 2 [3] 
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter