Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Remember, there is only one rule left in Polish politics:
whatever PiS says, the exact opposite is the truth.

Onthoud dat er in de Poolse politiek nog maar één regel over is:
wat PiS zegt, het exacte tegenovergestelde is de waarheid.

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Dodatki? (Read 298 times)
Mardijk*
Beginnend Lid
**

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Dodatki?
23.07.2017 at 11:24:24
Print Post  
Dag allen,

Ik heb een vraag. Een vriend van mij heeft via een erfenis een (gedeelte van een) pand gekregen in Lublin. Er zijn een aantal appartementen in dat pand die via een beheerder worden verhuurd. Ik houd mij voor die vriend bezig met alle communicatie en werk die eruit voortvloeit.
Er zijn vele zaken waar ik vele topics aan kan weidden, maar op dit moment is er 1 specifieke vraag waar ik inzicht in nodig heb.
De beheerder van het pand heeft erg veel moeite met het delen van informatie. Toch heb ik laatst (na maanden!) smeken een overzicht gekregen van de inkomsten van de appartementen. In het overzicht werd de huurprijs, de maandelijkse storting van de huurder, ed geplaatst. Maar daarbij viel het vooral op dat er ook maandelijks "dodatki" werd beschreven. Een bedrag wat van de huurprijs af wordt getrokken. Voor 1 huurder geldt dat zij achterloopt in de betaling, maar dat zij vanwege die "dodatki" nog geld van ons krijgt. Kan iemand uitleggen wat dodatki is?

En aangezien het kantoor die de beheer van het pand regelt geen inzicht wil geven, zou het ook fijn zijn als iemand een goed kantoor in (de omgeving van) Lublin kan aanraden. Smiley

Dank!

Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Dodatki?
Reply #1 - 23.07.2017 at 12:00:34
Print Post  

Hai Mardijk,

Even heel snel en vlug gekeken op deze website http://mojaholandia.nl/artykul/dodatek-zorgtoeslag-2017-ile-dostaniesz   en vlug even gekeken heb ik voor de snelheid het even vertaald in Google en kom met dit............

Dodatek zorgtoeslag 2017, ile dostaniesz?
Appendix Zorgtoeslag 2017 hoeveel je krijgt?

Wat is Zorgtoeslag?
Zorgtoeslag een aanvulling door de Nederlandse Belastingdienst Belastingdienst betaald.

Het is een tegemoetkoming in de kosten van de verplichte ziekteverzekering (zorgverzekering) voor mensen met lage inkomens.

Mensen voor een lange tijd of permanent wonen of werken in Nederland, met inbegrip van buitenlanders, moet concluderen verplichte ziekteverzekering (zorgverzekeing basis).

Indien de verzekerde heeft een laag inkomen en ontmoet andere voorwaarden (lees hieronder), kan het recht op de vergoeding Zorgtoeslag. Als gevolg hiervan zal de kosten voor de ziektekostenverzekering voor hem niet zo zwaar belasting.

Het zal dus waarschijnlijk wat ik opmaak uit jouw schrijven en wat ik in deze tekst zie, een soort van Huurtoeslag zijn voor mensen met een laag inkomen.

Slechte zaak dat die beheerder niet wil meewerken, wat heeft hij te verbergen?? Ik heb jammer genoeg geen nieuw adres voor je, maar hoop dat je iets verder bent.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #2 - 23.07.2017 at 13:38:27
Print Post  
Quote:
Slechte zaak dat die beheerder niet wil meewerken, wat heeft hij te verbergen??

Het woord beheerder zegt al genoeg. Hij/het beheerbureau is geen eigenaar.
Ik denk dat hij behoorlijk in overtreding is als hij de eigenaar van verschillende panden,
die hij in beheer heeft, niet inlicht over het reilen en zeilen daarvan.
Hij zal toch een jaarlijkse  (financiele) verantwoording moeten afleggen?
Ik vind het ook een rare zaak.
Ik zou om te beginnen maar eens de overeenkomst c.q. reglementen opvragen en niet
nog eens maanden wachten. Een brief van een advocaat kan al helpen.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #3 - 23.07.2017 at 18:18:27
Print Post  
Dag Mardijk / Marianne,

Ik zie dat jij sinds jouw post van 03-02-2013 niet veel verder gekomen bent.

https://www.polenforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1359910380/0#0

Ik kan jou niet helpen aan een goed adres in de omgeving van Lublin, maar wel adviseren nuttige info van forumleden te gebruiken.

Groet en succes,
Joe

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #4 - 23.07.2017 at 18:37:04
Print Post  

Duurt de afronding van die erfenis zo lang??

https://www.polenforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1359910380/0#0

is geloof ik al 4 jaar bezig.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Reply #5 - 23.07.2017 at 20:53:32
Print Post  
Quote:
Duurt de afronding van die erfenis zo lang??
is geloof ik al 4 jaar bezig.

Een afronding kan inderdaad wel lang duren, maar ik vraag mij af of zij
niet te lang alles in eigen hand houden. De vragen lijken na 4 jaar op een situatie die pas
onstaan is terwijl de zaak al langer loopt.
Toch nu echt een deskundige erbij halen.
Polenforumleden weten veel maar juridisch moet het echt professioneel worden afgewikkeld.
Dat zal uiteindelijk sneller gaan en kan je e.e.a. afronden.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Mardijk*
Beginnend Lid
**

Reply #6 - 24.07.2017 at 10:44:20
Print Post  
Hartelijk dank voor alle reacties.

Sinds 2013 is er gelukkig genoeg veranderd. Helaas is de Poolse wetgeving iets ingewikkelder dan de Nederlandse. Zo moet zijn medeeigenaarsschap in het pand omgezet worden naar eigenaarschap. Dit is een eindeloze procedure gebleken waar uiteraard een advocaat voor is ingeschakeld.
Het enige wat niet is veranderd is het beheerdersbureau die na al die jaren nog steeds geen medewerking wil verlenen.

Wat ik begrijp is dat dodatki waarschijnlijk een soort van huursubsidie is maar dan is het toch vreemd dat de eigenaar dat moet betalen? Is dit niet iets wat gecompenseerd moet worden door de (lokale) overheid?

Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #7 - 24.07.2017 at 10:57:14
Print Post  
De vraag was wat is dodatki,in Polen hebben ze ook zoiets als huursubsidie.

www.rp.pl/artykul/947949-Dodatek-mieszkaniowy--jak-otrzymac-doplate-do-czynszu.h...

Het kan zijn dat andere personen als de huurder ingeschreven  (meldunek) zijn ,b.v.kinderen of kleinkinderen en deze bij overlijden van de huurder in de woning blijven,maar niet voldoende inkomen hebben om de huur en neven kosten te betalen.
Dit is een moeilijk geval,is dit wel op dit moment een eigendom volgens de Poolse wet en met het aannemen van een erfenis ben je er nog niet,omdat je ook de lasten dan accepteer.
Als de beheerder een renovatie heeft laten doen b.v. isolatie kunnen de kosten wel eens hoger zijn als de inkomsten.
Verhuren van een woning is in Polen moeilijk als de bewoners niet betalen kan je naar de rechtbank en ook al krijg je daar gelijk kan je de bewoners er ook niet zomaar uitzetten,zij moeten zich zelf uitschrijven.
In Polen gaan heel veel zaken over de rechtbank,dat is in Polen niet zo moeilijk omdat je vaak geen advocaat nodig heb,maar als de tegenpartij er wel een heeft kan dat problemen geven.
Het is altijd beter om de correspondentie te laten doen door een rechtskundige,dat hoeft geen advocaat te zijn en zijn niet grote kosten.
Tegenwoordig zijn er ook meerdere online buro's die deze hulp aanbieden,daar weet je gelijk wat het kost en deze hebben vaak ook de juiste jurist voor het probleem.

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter