Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Remember, there is only one rule left in Polish politics:
whatever PiS says, the exact opposite is the truth.

Onthoud dat er in de Poolse politiek nog maar één regel over is:
wat PiS zegt, het exacte tegenovergestelde is de waarheid.

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic levensbewijs (Read 171 times)
jori
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

levensbewijs
03.10.2017 at 11:45:10
Print Post  
tot begin dit jaar was het mogelijk het levensbewijs voor SVB en pensioen af te laten stempelen en ondertekenen door de gemeente van mijn woonplaats. (Alexandrow-Lodzki) Helaas dit kan NIET meer. Ook een notaris weigert te ondertekenen omdat 1. de documenten niet in pools zijn. 2. noodzakelijk een beedigde vertaler. Blijft over de ambassade in Warschau. Dus een dure oplossing. Zijn er meer personen die dit probleem ondervinden?

Back to top

IP Logged

pieke
Polenforum Veteraan

Polen forum.nl: Het ontmoetingspunt
voor Polen!

Re: levensbewijs
Reply #1 - 03.10.2017 at 12:09:51
Print Post  
jori wrote on 03.10.2017 at 11:45:10:
tot begin dit jaar was het mogelijk het levensbewijs voor SVB en pensioen af te laten stempelen en ondertekenen door de gemeente van mijn woonplaats. (Alexandrow-Lodzki) Helaas dit kan NIET meer. Ook een notaris weigert te ondertekenen omdat 1. de documenten niet in pools zijn. 2. noodzakelijk een beedigde vertaler. Blijft over de ambassade in Warschau. Dus een dure oplossing. Zijn er meer personen die dit probleem ondervinden?

https://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/controle/ ;  Zojuist deze informatie van SVB van internet gekopieerd.
Heb zelf dit jaar wederom geen enkel probleem ondervonden bij ondertekening door Wójt.

Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #2 - 03.10.2017 at 15:02:01
Print Post  
Gewoon naar een notaris in Polen en vragen naar een zywym dowodem of attesta de vita in het Pools,is standaard bij een notaris,de notaris kijk in je paspoort en ondertekend en schrijf het in het register.Kost geloof ik 15zl.Bij de SVB accepteren ze ook dit formulier in het Pools.Ik doe het al vele jaren.

Back to top

IP Logged

pieke
Polenforum Veteraan

voor Polen!

Reply #3 - 03.10.2017 at 18:06:56
Print Post  
Gewoon naar een notaris kost (gewoon) veel geld.
Hoeft helemaal niet nodig te zijn.
Ik woon nu 13 jaar hier in polen in veschillende gemeenten en al 13 jaar word dit op het stadhuis door de gemeente gedaan.  Word door een bevoegd ambtenaar van de burgerlijke stand gedaan of zoals in mijn huidige gemeente door de wójt zelf. Maar goed ieder zijn ding !

Back to top

IP Logged

glogow
Trouw Poster
**

Reply #4 - 03.10.2017 at 19:37:50
Print Post  
In Glogow doen ze dat al zo'n 8 jaar niet meer,daarvoor wel.
Ze zeggen dat ze dat niet mogen doen,in Duitsland waar ik nu woon doen ze het wel bij de gemeente administratie maar op een eigen  standaard formulier kost geloof ik 10euro.Bij de notaris in Polen is dit ook een vastgesteld tarief voor deze handeling voor alle notarissen in Polen,ben zelf in de afgelopen jaren bij verschillende geweest,het maakt ook niets uit waar je ga,mag ook in een andere plaats of land.
Het gaat alleen voor het bewijs dat je nog inleven bent.

Back to top

IP Logged

pieke
Polenforum Veteraan

voor Polen!

Reply #5 - 03.10.2017 at 20:33:56
Print Post  
glogow wrote on 03.10.2017 at 19:37:50:
In Glogow doen ze dat al zo'n 8 jaar niet meer,daarvoor wel.
Ze zeggen dat ze dat niet mogen doen,in Duitsland waar ik nu woon doen ze het wel bij de gemeente administratie maar op een eigen  standaard formulier kost geloof ik 10euro.Bij de notaris in Polen is dit ook een vastgesteld tarief voor deze handeling voor alle notarissen in Polen,ben zelf in de afgelopen jaren bij verschillende geweest,het maakt ook niets uit waar je ga,mag ook in een andere plaats of land.
Het gaat alleen voor het bewijs dat je nog inleven bent.

o, zit dat zo in glogow.  Hier waar ik woon, eerst in poznan en nu sinds 7 jaar in een dorp tussen poznan en gniezno  heb ik dit nooit meegemaakt of van gehoord.  Tot nu toe altijd op gemeentehuis. Weet wel niet hoe het nu in poznan toegaat.  Zal het volgend jaar wel zien.

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter