Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Huis gaan bouwen in Polen (Read 337 times)
gwo13
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Huis gaan bouwen in Polen
02.01.2018 at 22:51:12
Print Post  
Dag allen,

Ik ben al enige tijd aan het denken om een huis te gaan bouwen in Polen. Ik heb al redelijk wat opgezocht omtrent vergunningen, prijzen etc. Mijn wens is om een huis van ca. 30 m2 te hebben. Het dient dan als vakanthuisje/2e huis voor de gehele zomer/winter en overige vakanties. Een (amerikaans: log cabin) houten huis met als constructie een houtskelet. Zelf heb ik alleen basiskennis met (ver)bouwen. Ik heb sowieso een bouwvergunning nodig heb ik gelezen.

Formele kwesties
Nou weet ik in Nederland hoe het een beetje gaat met formele dingen als vergunningen, kopen, aansluitingen etc. maar in Polen is het mij niet erg bekend. Ik vraag me een aantal dingen af;
-Wat is het verschil met kopen in vergelijking met Nederland?
-Hoelang duurt een bouwvergunning gemiddeld bij de gemeente? en wat kost dit ongeveer? Als maatstaaf houd ik ongeveer een bebouwbare grond ca 30m2 en onbebouwbaar ca 100m2 (ik heb al bij diverse gemeentes gekeken naar kosten en informatie maar ben benieuwd hoe dit jullie in de praktijk is afgegaan)
-Zijn er punten waar je op moet letten bij de koop en vergunningen etc?
-Op welke kosten kan ik rekenen voor de elektriciteitsaansluiting, water en riolering? (Ook hier heb ik enige documenten geraadpleegd bij diverse websites om een idee te krijgen)
-Hoe krijg je een huisnummer- dus officieel adres toegewezen?

Bouwtechnische vragen;
-Ik heb als fundering een betonvloer van 60cm diepte. Is dit een goed concept ivm Poolse grond en weersinvloeden? om eventuele verzakkingen en andere problemen te voorkomen.
Ook zit ik te denken om de fundering te maken van diverse materialen zoals puin, stenen, grind etc. En dan met een bindmiddel als cement te verstevigen voor een sterke fundering.
-Ik heb als afwerking van de buitenbekleding een dekkende buitenbeits als voorkeur. Geeft dit een voldoende bescherming voor het hout?
-Moet het hout van het houtskelet op enige manier worden behandeld of verotting en andere problemen te voorkomen? Blijft een grenen/vuren constructie in goede staat?
-Ik heb een waterkeringslaag in de vorm van een folie onder de fundering (om opstijgend vocht te voorkomen in de fundering). Ook denk ik aan, om tussen de funderings-betonvloer en het houtskelet ook een folie aan te brengen. Is dit gebruikelijk?
-De keuze van isolatie hangt af van de daadwerkelijke prijzen op locatie. Maar de voorkeur gaat uit naar een schuimisolatie(piepschuim) of glaswol. Dit ivm de prijs.
-Hoe werkt de elektriciteitsaansluiting? Wie maakt de aftakking/aansluiting op je huis? Hoeveel zou dit ongeveer kosten? Ik heb nauwelijks verstand van elektrisch, maar famillie wel. Die gaat de elektriciteit aanleggen. Kan iemand een globale uitleg geven over de elektriciteitsaansluiting in Polen? Hoe het binnenkomt, welke sterkte etc.
-Hoe zit het met water&riolering? Ik heb gelezen dat je bij de bedrijven moet informeren of een aansluiting bij jou mogelijk is.

Al met al heb ik al een soortvan idee en heb al een beetje bij famillie en websites geinformeerd maar ben ik benieuwd hoe u dit in de praktijk heeft gedaan of gaat doen. Ik leer graag.   Smiley
Mijn plan was trouwens om deze zomer hiermee te beginnen.

Bij voorbaat dank voor uw reacties

Back to top

IP Logged

nemo.omen*
Polenforum Veteraan

Re: Huis gaan bouwen in Polen
Reply #1 - 14.01.2018 at 16:23:55
Print Post  
Veel hang af van de plaats waar je wilt bouwen en de daar geldende omstandigheden. Kun je aangeven waar je aan de slag wilt

Gerrit van Asperen /Borenbas

Though I look old, yet I am strong and lusty

William Shakespeare
As you like it,
Act II ,scene III

No Civilisation without Destillation

Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können.
(Jean Paul)
Back to top

IP Logged

gwo13
Nieuw lid
*

Reply #2 - 21.01.2018 at 20:22:57
Print Post  
Dag,
Ik heb nog geen specifieke locatie. Ik kijk naar beschikbare bouwgrond in Lubuskie, dolnoslaskie en zachodnio-pomorskie.
MVG

Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #3 - 13.07.2018 at 15:32:01
Print Post  
GWO 13 laatst aangemeld 25. Jan 2018 bij 14:33 Shocked

Toch maar goed dat niemand dat hele pak vragen beantwoord heeft !
Waarschijnlijk is hij verdwaald tijdens het zoeken naar een bouwlocatie ? Tongue

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Joe DiMaggio
Super Veteraan

Reply #4 - 13.07.2018 at 17:30:43
Print Post  
Michu* wrote on 13.07.2018 at 15:32:01:

Waarschijnlijk is hij verdwaald tijdens het zoeken naar een bouwlocatie ? Tongue

Kan.
Of zijn droom is als een zeepbel uiteen gespat!

en ik zou met u niet willen ruilen – ik zou er geld voor willen geven – om net als u – mezelf te zijn
Back to top

IP Logged

Michu*
Super Veteraan

Ja kocham moja Lwice

Reply #5 - 14.07.2018 at 15:05:22
Print Post  
Joe DiMaggio wrote on 13.07.2018 at 17:30:43:
Michu* wrote on 13.07.2018 at 15:32:01:

Kan.
Of zijn droom is als een zeepbel uiteen gespat!

Ja wie weet?

Every mile with a smile!
Back to top
GTalk  
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint