Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Nie ma wolności bez praworządności. Prof Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Aankoop grond ten behoeve van vakantiehuis (Read 31 times)
Robbert
Nieuw lid
*

Polenforum.nl: Het ontmoetingspunt

Aankoop grond ten behoeve van vakantiehuis
11.01.2018 at 09:29:08
Print Post  
Dag allemaal,

Al tijdje bezig met de aankoop van een perceel aan de Baltische kust nabij Gdansk, veel gelezen hier over de procedure in Polen bij aanschaf van grond en dat het dus net even anders gaat dan in Nederland..

Korte situatieschets; Nederlandse man, verloofd met Poolse vrouw uit de regio Gdansk. Zij is nu al 7 jaar in Nederland. Veel familie in Zulawy Wislane, dus ideaal voor ons om daar een tweede huis te hebben.

We willen graag grond aan de kust kopen om een vakantiehuis op te bouwen. In Nederland zelf actief in het vastgoed, dus het is verder voor ons niets nieuws, de procedure echter wel...

Makelaar doet tot nu toe veel meer dan makelaars over het algemeen doen als ik de verhalen hier mag geloven. Ook geen overeenkomsten moeten ondertekenen etc, eigenlijk gewoon zoals het in NL ook gaat. Deskundigheid is wel een dingetje, ze is zelf niet bepaald op de hoogte van regelgeving en dergelijke.

Zo kwamen ze opeens met het slechte nieuws dat je als Nederlander in de kust zone niet zou mogen kopen, dat mogen enkel Poolse staatsburgers, iets met staatsveiligheid, want grenszone. Aldus een notaris vertelde ze ons.

Dit verhaal kende ik wel, maar was naar mijn idee begin 2016 afgelopen.

Nu mailde ze weer dat een andere notaris aan geeft dat het inderdaad niet meer ter zake is en we gewoon kunnen passeren (met verplicht een beëdigd tolk omdat ik als Nederlander koop en niet mijn Poolse vriendin). Dit komt overeen met wat ik heer lees.

Weet iemand of het nou inderdaad vrij gegeven is, of dat er zoals de eerste notaris zei er daadwerkelijk nog restricties gelden voor grensgebieden?

Ook overwegen we nog, ondanks dat we al via diverse wegen zelf hebben kunnen verifiëren dat het echt bouwgrond is, dat het vrij van schulden en dergelijke is, een advocaat er naar te laten kijken juist omdat ik het maar bevreemdend vindt dat hier twee notarissen beide wat anders zeggen.

Benieuwd naar jullie er ervaringen en tips! Bedankt!

Back to top

IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter