Polemforum.nl Polenforum.nl  •  Nieuws - links - informatie en forum over Polen  

Nie ma wolności bez praworządności. Prof. Marcin Matczak
Er is geen vrijheid zonder de rechtsstaat. Prof Marcin Matczak

Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic Poolse president dringt aan op 'harmonieus' EU-beleid in belangrijke toespraak (Read 177 times)
Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Poolse president dringt aan op 'harmonieus' EU-beleid in belangrijke toespraak
12.01.2018 at 19:12:48
Print Post  

Politiek:

Poolse president dringt aan op 'harmonieus' EU-beleid in belangrijke toespraak

Instituties van de Europese Unie zijn "belast met het voeren van een harmonieus Europees beleid in plaats van het stigmatiseren,
verdelen en tegenwerken van Europese naties,"
heeft de Poolse president gezegd.

Tijdens een ontmoeting met buitenlandse ambassadeurs in Warschau op donderdag, behandelde Andrzej Duda zaken als het eeuwfeest van de
onafhankelijkheid van Polen, de toekomst van de Europese Unie en de mondiale veiligheid.

In een belangrijke toespraak voor het buitenlands beleid zei hij dat "het debat over de toekomst van het gemeenschappelijke Europa ook een
discussie moet omvatten over een opening naar nieuwe lidstaten."

Verwijzend naar de op handen zijnde exit van Groot-Brittannië uit het blok, zei Duda: "Gezien het feit dat één land de EU verlaat, moeten we klaar
zijn voor nieuwe staten om toe te treden."

Hij voegde eraan toe dat "het onaanvaardbaar is dat de Europese Unie een gemeenschap zou zijn van een kleiner aantal staten of een gemeenschap
die sommige lidstaten zou uitsluiten van het besluitvormingsproces."

Duda beloofde dat "Polen consequente acties zal ondernemen bedoelt om de Europese eenheid te verzekeren zonder verdeeldheid in beter en slechter."

'Een onafhankelijk Polen is een waardevol onderdeel van Centraal Europa'

Verwijzend naar het honderdjarig bestaan dit jaar van Polen’s herwinning van de onafhankelijkheid, zei hij verder: "Een onafhankelijk Polen is een
waardevol deel van Centraal-Europa, terwijl een soeverein en welvarend Centraal-Europa een waardevol onderdeel is van het  gemeenschappelijke
Europa en de wereld."

Hij voegde daaraan toe dat "Europa verliest wanneer het wordt onderworpen aan het concert van machten of een externe overheersing, maar het wint
vrede en verkrijgt de juiste voorwaarden voor economische ontwikkeling zolang het weet hoe het kan profiteren van de rijkdom van al zijn naties en staten."

Volgens Duda wordt Europa vandaag geconfronteerd met "drie fundamentele bedreigingen": "een ontbinding op korte termijn, een politieke desintegratie
op middellange termijn en een strategische verslechtering van de wereldwijde positie van de EU op lange termijn."

De president vertelde de bijeenkomst: "We worstelen nu al met de dreiging van ontbinding van de EU (het project van een EU met twee snelheden) of
met zijn politieke desintegratie (zoals weerspiegeld door de Brexit). In de niet al te verre toekomst zal dit zich vertalen in een groeiende waarschijnlijkheid
van de verslechtering van de mondiale positie van de EU.”

"Als de regio in Centraal Europa, als de hele EU, en last but not least, als de Euro-Atlantische gemeenschap, moeten we dat niet laten gebeuren als we willen
dat Europa zich harmonieus ontwikkelt. Ik ben ervan overtuigd dat we op een vastberaden manier op deze bedreigingen moeten reageren ... We hebben
een verstandige en voorzichtige re-integratie nodig."

Hij zei ook dat "Europa geen werk is van ... hedendaagse politici" en "wie beweert een monopolie te hebben op het definiëren van wat Europa zou moeten
zijn, zonder anderen te vragen naar hun mening en rekening te houden met hun argumenten, is een usurpator*. van het Europese idee."

Europa "is en zou sterk moeten zijn met de wil van haar naties, terwijl de gemeenschapsinstellingen die wil moeten dienen", ging hij verder. "Als we die
hiërarchie omkeren en instellingen boven naties plaatsen, zullen we de juiste volgorde van dingen verstoren."

Dit soort "aberratie"** leidt tot "samenlevingen die afwijken van het idee van het gemeenschappelijke Europa, een fenomeen dat we konden waarnemen
in een reeks verkiezingen in de oude EU-lidstaten gedurende het hele jaar 2017"
, zei Duda, eraan toevoegend dat "EU-instellingen zouden hun schouders
moeten zetten onder hun deel van de verantwoordelijkheid voor de sociale teleurstelling met integratie en de fouten die ze hebben gemaakt."

Hij voerde aan dat de Europese Unie "een gemeenschap van concurrentie vormt en dat iedereen het recht heeft om voor hun belangen te zorgen. Laten we
echter niet vergeten dat we voornamelijk een gemeenschap van loyaliteit en subsidiariteit zijn.”

"Een loyale samenwerking staat voor: de Europese solidariteit, vrije markt zonder protectionisme, solidariteit in termen van budget, gelijke rechten en proportionele
plichten. Maar ... loyale samenwerking vereist dat geen enkele staat instrumenten van het Europese beleid tegen een andere lidstaat en zijn veiligheid gebruikt,
bijvoorbeeld energiezekerheid, om maar een voorbeeld te noemen."

Uitdagingen voor wereldwijde veiligheid

Het jaar 2018 markeert niet alleen het eeuwfeest van het herwinnen van onafhankelijkheid in Polen, maar het is ook een jaar van grote uitdagingen voor de
wereldwijde veiligheid, zei Duda.

Hij voegde eraan toe: "Oude conflicten verdwijnen niet, terwijl nieuwe steeds verder opduiken. Het dialoogbeleid worstelt om de competitie te winnen tegen
het beleid van agressie en confrontatie."

In het licht van het bovenstaande, zei hij, voelt Polen "een nog grotere verantwoordelijkheid" bij het begin van zijn twee jaar durende niet-permanente
lidmaatschap van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties.

"Onze beslissing om lid te worden van dit belangrijkste forum op het gebied van wereldwijde veiligheid, is ontstaan uit onze diepe zorg voor gerechtigheid en
vrede in de internationale politiek,"
zei Duda. "Het motto van onze campagne was 'Solidarity-Responsibility-Commitment.' Juist dit zijn de waarden die we gaan
promoten tijdens de werkzaamheden van de Veiligheidsraad en zij zullen de toon zetten voor onze inspanningen."

Bron: IAR, PAP, president.pl, The News.pl

#tags: ambassadeurs, President Andrzej Duda, toespraak,

Legenda:
    * Een usurpator (overweldiger) is een persoon die op een illegale wijze bevoegdheden of bezit overneemt,
    zoals het onrechtmatig overnemen van een troon, het ten onrechte voeren van een adellijke titel of het ongegrond
    uitoefenen van een ambt in een republiek. Deze illegale daad wordt usurpatie (werkwoord usurperen)

**Algemeen noemt men "aberratie" alles wat afwijkt van de "normale", (meestal) in de betekenis van meest
    voorkomende vorm en waar deze afwijking aan een zekere wetmatigheid beantwoordt. Aberratie kan verwijzen naar:
    Aberratie (astronomie), een afwijking van de richting waarin een lichtbron wordt waargenomen ten ...

Bron voor beiden Wikipedia

Back to top
IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Re: Poolse president dringt aan op 'harmonieus' EU-beleid in belangrijke toespraak
Reply #1 - 12.01.2018 at 23:15:22
Print Post  

OPINIE:

Persoonlijk vind ik president Duda te ver gaan in zijn opmerkingen over de EU en zijn eisen aangaande deze.

Moet de EU doen wat een lid land wil, dat zelf……………….
    - Geen rechtstaat is?
    - Geen vrouwenrechten erkend c.q. ondersteund?
    - In de EU dwarsligt waar het maar kan om haar eigen voordelen te verbeteren, als je het voordelen kunt noemen?
    - Geen vrije media tolereert, zowel de geschreven als de tonende media?
    - De vrijheid van meningsuiting al meerdere maken heeft getorpedeerd, door arrestaties van mensen die tegen een regeringsprocedure waren, mensen die later door de rechtbank werden vrijgesproken?
Persoonlijk vind ik dat Polen en Duda heel stil zouden moeten zijn.

Ze hebben nu het geluk dat Bulgarije een naar Rusland leunend EU lid een half jaar het voorzitterschap heeft. Gelijk wordt het werk van Timmermans geblokkeerd en wat mij mateloos ergerde is het feit dat Bulgarije Polen’s kolen politiek fanatiek gaat steunen.

Inmiddels weten we, dat er steden in Poln zijn die al verschillende keren onder een SMOG deken hebben gelegen, zeer slecht voor de mensen die daar onder wonen. Maar de regeringen van Polen en Bulgarije lijken daar Maling aan te hebben. Moet men dat accepteren?? Mijn idee is NEE

Vandaag had ik een discussie met een persoon met een Poolse voor- en Nederlandse achternaam. We moesten maar terug naar de EEG. Ik heb gereageerd met GRAAG, maar dan wel die van 25 maart 1957.

EU landen die eerste de EU ruif leeg willen eten, en daarna gaan vertrekken, daar zit ik niet op te wachten. Hoewel moeten wij als Nederland nog inleveren voor arme EU landen, die zelfs uitbreiding willen met NOG armere buurlanden????

Laat het zijn genoeg is genoeg, de eerste 20 jaar niemand erbij.

Immers in de ex sovjet landen gaat het steeds beter en in de west Europese landen blijft men inleveren.

Laat Duda zijn geliefde Intermarium maar gaan bouwen.

Back to top
IP Logged

Torun Marcel
Super Veteraan

Utrecht, zo DOM nog niet

Re: Poolse president dringt aan op 'harmonieus' EU-beleid in belangrijke toespraak
Reply #2 - 13.01.2018 at 09:30:21
Print Post  
Quote:
Instituties van de Europese Unie zijn "belast met het voeren van een harmonieus Europees beleid in plaats van het stigmatiseren, verdelen en tegenwerken van Europese naties," heeft de Poolse president gezegd.[/b]
Het punt is natuurlijk dat Polen elke vorm van harmonie tegenwerkt door maar te drammen en te willen bepalen wat anderen moeten doen

Quote:
Gezien het feit dat één land de EU verlaat, moeten we klaar zijn voor nieuwe staten om toe te treden."
Je kan een financieel waardevol land toch niet ruilen voor landen die allen hun hand ophouden
en niet willen brainstormen hoe de EU inhoudelijk tot een stevige organisatie kan komen.
De EU heeft uitgangspunten en Polen houdt zich er nu
al niet aan. Polen wil meer landen erbij om steun te krijgen voor Polen zelf. 

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan // haast je als je tijd hebt zodat je tijd hebt als je haast hebt
Back to top

IP Logged

Pieszyce*
Forum Administrator

Właściciel

Reply #3 - 13.01.2018 at 12:54:57
Print Post  

Hai Marcel,

Zo kijkt men er tegen aan. Ik plaatste gisteren een post over de EU en zoals altijd de heer Meeuwsen direct in de reactie.
Bij andere berichten is hij meestal stil. Er kwam ook een tweede reactie op Facebook en een paar via mail, die ik gezien het taalgebruik gelijk gedelete heb,

polennieuws.nl heeft een link gedeeld.

Zeperd voor Timmermans: Bulgarije blokkeert sancties Polen
Frans Timmermans wil de Poolse regering straffen voor hervormingen in de rechtspraak. Maar nu vindt hij ook Bulgarije op zijn weg. Elsevier Weekblad.
elsevierweekblad.nl

107 mensen bereikt

Schrijf een opmerking...     Nou die kwam

Krystian Meeuwsen En goed ook! West Europa heeft al genoeg geprofiteerd van de open markt in Polen en Oost Europa.
Graag een terugkeer naar de EEG en einde van de EU! Niemand mag en kan bepalen wat een soeverein land mag en kan doen!

• Beantwoorden • Chatbericht 

polennieuws.n Mij persoonlijk raakt het verder niet. Maar graag wil ik iedereen er aan herinneren dat met de uitbreidingen in Midden- en Oost Europa,
de bewoners van West Europa veel hebben ingeleverd aan welvaart en zorgzekerheid. Ik ben waarschijnlijk wat ouder als de meeste, maar als ik Nu zou
moeten stemmen voor uitbreiding dan zou ik NEE stemmen met de aanvulling, … Laat ze eerst op het financiële peil komen waar wij op zaten…. Onder
anderen het uitkeringspercentage van 80% van het minimum loon naar 70% heeft hier mee te maken gehad. En………Ja ik was erbij toen het besproken en
besloten werd. Dat wil ik graag even kwijt. Terug naar de EEG, prima, maar dan wel de oude EEG van 25 maart 1957.
Duda wil graag een rijk tussen de drie zeeën, zoals u waarschijnlijk weet, heet dat het Intermarium, een idee van de geweldige staatsman Józef Piłsudski
en is iets wat steeds meer aanhangers krijgt in de Slavische landen.
Prima, helemaal mee eens, maar dan niet eerst eten uit de EU ruif zoals nu met het voorstel dat de EU gaat meebetalen aan Familie 500+ in Polen.
Bereidt u er vast op voor, in 2020 wordt Polen netto betaler en zal Polen de EU verlaten, velen in Brussel zeggen dat reeds. Voor Polen zal het een ramp blijken te zijn.

• Beantwoorden •

Darek Okuniewski Jak Polska wyjdzie z eu to zacznie się efekt domina i inne kraje zaczną wychodzić. Dla Polski tylko wyszechrad i Międzymoze . Eu i tak nie ma przyszłości

Vertaling:

Wanneer Polen uit de eu vertrekt, zal het domino-effect beginnen en zullen andere landen naar buiten komen. Voor Polen alleen Visegrad en het drie Zeeën. Eu, er is geen toekomst

Onbegrijpelijk dat in 2004 de EU gigantisch heeft zitten slapen, want de stroming PiS en destijds nog wat anderen zijn alleen op geld uit.
Zoals laatste schrijft Visegrad en het Drie zeeën project is alleen voor Polen belangrijk.

Als deze regering blijft en in 2020 nog aan de macht is zal gebeuren wat Donald Tusk zegt,
Polen zal als Netto betaler weigeren te betalen en uit de EU stappen.
Dat ze daarmee ook het lidmaatschap van de NATO in gevaar brengen schijnen ze niet te beseffen.
Maar wel eerst de grootste ontvanger blijven van EU geld en de meeste commentaren leveren.  Angry
Ik ben blij dat mijn vrienden anders denken.

Back to top
IP Logged

Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint
Bookmarks: Facebook Google+ Linked in reddit Twitter